l

Direct contact

Telefoonnummers

St Jansdal receptie (alle locaties)

0341 - 463911

Afsprakenbureau 

0341 - 463890

Poli-Apotheek St Jansdal

0341 - 435858

Helpdesk MijnStjansdal (8:30 - 16:30 uur)

0341 - 463700

Vragen over?


Heeft u een klachtKlik dan hier.

Of compliment? Klik dan hier.


Bent u van de PERS en heeft u een vraag? Klik dan hier.

Medische hulp buiten kantoortijden

Spoedpost Harderwijk  

 

085 - 773 73 71

 

 

www.spoedpostharderwijk.nl

Huisartsenpost Lelystad  

 

0900 - 333 6 333

 

 

www.medrie.nl

Bij levensbedreigende spoed:

 

112

Thuis verder herstellen van corona

Toen Henk Pol hoorde dat hij onder monitoring van het ziekenhuis thuis verder behandeld kon worden voor corona, hoefde hij niet lang na te denken. Dankzij een mooie en unieke samenwerking tussen de huisartsen en het St Jansdal mocht hij als eerste coronapatiënt van ons ziekenhuis vervroegd naar huis om daar de behandeling te continueren en op een veilige manier verder te herstellen. Vanuit zijn huiskamer in Zeewolde vertelt hij zijn verhaal.

“Wij zaten in een drukke periode”, begint Henk met vertellen. “Wij waren net verhuisd toen mijn schoonvader begin februari in het ziekenhuis kwam te liggen. Op een gegeven moment ging het zo slecht dat wij afscheid van hem moesten nemen. Ook de kleinkinderen mochten nog even bij opa zijn. Van corona was overigens geen sprake.”

 

Het zekere voor het onzekere

De oudste dochter woont in Zwolle en ging na het afscheid van opa nog even bij Henk en Edith langs. Edith vertelt dat haar dochter enkele dagen later, een dag voor de crematie, belde met de mededeling dat zij positief was getest. “Wij namen het zekere voor het onzekere en lieten ons samen met onze thuiswonende dochter en haar vriend direct testen. Ook ik testte positief. De uitvaart van mijn vader hebben wij online moeten bijwonen.” Enkele dagen later kregen ook de andere gezinsleden klachten en bleken positief, net als de zoon in Rotterdam. Edith: “Wat ik zo bijzonder vind, is dat alle gezinsleden andere klachten hadden. Henk was in het begin helemaal niet zo ziek! Na ongeveer een week werd hij benauwd en kreeg hij koorts met uitslag over zijn hele lijf. Henk sliep zoveel, dat ik het eng begon te vinden. Van een fitte en sportieve man veranderde hij in een zieke man en viel kilo’s af.”

 

Naar huis met controle op afstand

Henk vult aan: “Ik was ontzettend moe en kon bijna niet meer praten. Edith bracht mij naar het coronaspreekuur bij de huisarts. Enkele minuten later vertelde de huisarts dat de ambulance onderweg was om mij op te halen. Edith moest alleen naar huis terug. In de ambulance kreeg ik direct zuurstof, wat echt een verademing was. Na een paar dagen begon ik mij beter te voelen. Toen mij werd gevraagd of ik naar huis wilde met controle op afstand vanuit het ziekenhuis, zei ik direct ja. In het ziekenhuis legde verpleegkundige Rik mij ter voorbereiding alles heel rustig uit. Ook moest ik onder andere oefenen met zelf spuiten en het invoeren van gegevens in de app. Het verliep allemaal heel soepel. Vanuit het ziekenhuis kreeg ik medicatie en een thermo-, een zuurstof- en glucosemeter mee om de behandeling thuis voort te kunnen zetten. Ondertussen werd zuurstof gebracht en kwam de wijkverpleegkundige van Icare langs voor een intake.”

 

In het ziekenhuis; locatie thuis

Drie keer per dag gaf Henk via de app zijn temperatuur, zuurstofgehalte in het bloed en eventuele andere klachten door. Het monitoringscentrum was daarnaast vierentwintig uur per dag bereikbaar voor het geval zich klachten zouden voordoen buiten de vaste meetmomenten. Vanuit het ziekenhuis worden de patiënten goed in de gaten gehouden door het monitoringscentrum. “Henk was stabiel, maar had nog wel extra zuurstof nodig. Dat kan met monitoring prima thuis. Als de gezondheid achteruit gaat, wordt er direct actie ondernomen” vertelt internist-infectioloog Ouafae Karimi.

 

 

Henk is blij met de kans die hij kreeg om in de eigen vertrouwde omgeving te herstellen met COVID-thuis behandeling. Zoals hij zelf zegt: “In het ziekenhuis met locatie thuis.” De controle van zijn gezondheid via de app gaf hem een veilig gevoel. Lachend vertelt hij dat hij een keer te laat was met het invoeren van de gegevens. “Enkele minuten later belde al iemand van het monitoringsteam. Deze zorg en de adequate begeleiding waren echt fantastisch.”

 

Inmiddels is het hele gezin opgeknapt. Enkele gezinsleden hebben nog wel klachten zoals moeheid en smaakverandering. Zo eet zoonlief ineens graag boterhammen met pindakaas, iets dat hij zijn hele leven nog niet heeft gegeten. Henk is nog snel moe, zijn spiermassa is flink afgenomen en concentreren is lastig. Namens het hele team van COVID-thuis wensen wij Henk een goed herstel!

 

Lees ook het persbericht over de samenwerking tussen St Jansdal en huisartsen.