l

Direct contact

Telefoonnummers

St Jansdal receptie (alle locaties)

0341 - 463911

Afsprakenbureau 

0341 - 463890

Poli-Apotheek St Jansdal

0341 - 435858

Helpdesk MijnStjansdal (8:30 - 16:30 uur)

0341 - 463700

Vragen over?


Heeft u een klachtKlik dan hier.

Of compliment? Klik dan hier.


Bent u van de PERS en heeft u een vraag? Klik dan hier.

Medische hulp buiten kantoortijden

Spoedpost Harderwijk  

 

085 - 773 73 71

 

 

www.spoedpostharderwijk.nl

Huisartsenpost Lelystad  

 

0900 - 333 6 333

 

 

www.medrie.nl

Bij levensbedreigende spoed:

 

112

VlagB
Folders

Zorg na ziekenhuisopname

Versienr: 5
Inhoud van dit artikel
    Inhoud van dit artikel

      Het is mogelijk dat u na uw opname in St Jansdal zorg nodig heeft. De wet gaat ervan uit dat gezonde huisgenoten voor elkaar zorgen. Dit wordt gebruikelijke zorg genoemd. Dit geldt ook voor volwassen thuiswonende kinderen. Het doel is dat u na de ziekenhuisopname naar huis gaat.

       

      Woonprobleem 

      Als u alleen woont, is dat geen reden voor een opname in een zorginstelling. Er wordt van u verwacht dat u met personen in uw eigen omgeving kijkt wat er mogelijk is en waarin zij hulp kunnen bieden. Denk bijvoorbeeld aan het regelen van de maaltijden, boodschappen, huishoudelijke hulp en hulpmiddelen. De verpleegkundige zal u vragen wie deze zorg kan bieden.

       

      Als blijkt dat u geen hulp kunt krijgen vanuit uw netwerk, dan kan de transferverpleegkundige van St Jansdal u helpen bij het regelen van zorg. 

       

      Het Transferbureau beoordeelt in samenspraak met de afdelingsverpleegkundige, fysiotherapeut, arts en zorgconsulenten van zorgorganisaties of u in aanmerking komt voor een aanvraag voor nazorg.

       

      Wat zijn de mogelijkheden? 

      Thuiszorg 

      U heeft hulp nodig bij lichamelijke verzorging als wassen en aankleden, wondzorg, stomazorg of injecties en dergelijke. U komt hiervoor in aanmerking wanneer u zelfstandig naar het toilet kan, kunt lopen (eventueel met hulpmiddelen) en u of uw mantelzorg voor eten en drinken kan zorgen.

       

      Tijdelijk verblijf 

      U heeft 24 uur per dag hulp nodig op meerdere momenten die niet in te plannen zijn. Dit is bijvoorbeeld hulp bij de toiletgang en in en uit bed komen.

      Tijdens de opname wordt u geobserveerd of u voor deze vom van zorg in aanmerking komt. 

      De zorg kan geboden worden in een zorginstelling of een thuiszorgpension. Het betreft een tijdelijke opname, aansluitend gaat u weer naar huis.

       

      Revalidatiezorg 

      U bent op hoge leeftijd, heeft meerdere medische problemen, bent kwetsbaar en u heeft revalidatiedoelen, zoals het leren in en uit bed komen en lopen met een rollator of looprekje. 

      Het revalidatieproces kan vertraging oplopen doordat u meerdere medische problemen heeft. 

      Tijdens dit verblijf bent u onder behandeling bij de verpleeghuisarts . Ook is het noodzakelijk dat u begeleiding krijgt van de fysiotherapie en diëtiste of ergotherapie. 

      De revalidatiezorg kan geboden worden op een speciale afdeling van een zorginstelling. Het betreft een tijdelijke opname, aansluitend gaat u weer naar huis.

       

      Logeerarrangementen / zorghotels 

      Wilt u na ontslag uit het ziekenhuis ergens anders verblijven? Dan kunt u tijdelijk ‘logeren’ in een particulier zorghotel. Verblijf in een zorghotel regelt u zelf voorafgaand aan de ziekenhuisopname. 

       

      Wonen in een zorginstelling 

      Als tijdens opname in het ziekenhuis blijkt dat u intensieve zorg nodig heeft en blijvend moet gaan wonen in een zorginstelling, dan heeft u een indicatie nodig van het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). 

      Het Transferbureau beoordeelt in samenspraak met de afdelingsverpleegkundige, fysiotherapeut, arts en zorgconsulenten van zorgorganisaties of u in aanmerking komt voor een aanvraag. 

      Deze aanvraag wordt beoordeeld door het CIZ en bij een positieve beoordeling ontvangt u een indicatie waarmee u opgenomen kan worden in een zorginstelling.

       

      Welke hulpmiddelen zijn er nodig? 

      Denkt u loophulpmiddelen nodig te hebben? Dan kunt u bijvoorbeeld een rollator, krukken of een rolstoel lenen / huren bij een thuiszorgwinkel. 

       

      Verwacht u na uw opname moeite te hebben met traplopen? U kunt tijdelijk een bed plaatsen op de begane grond. Ook deze kunt u bij een thuiszorgwinkel lenen / huren. 

      Hebt u moeite met steunkousen aan- of uit te trekken, of iets van de grond te rapen? Vraag bij de thuiszorgwinkel welke hulpmiddelen er beschikbaar zijn. 

       

      Heeft u moeite met medicijninname? 

      Vraag een Baxterrol aan bij uw apotheek of gebruik een automatische medicijndispenser (vaak vergoed door de zorgverzekering). 

      Voor ogen druppelen is een druppelbril verkrijgbaar bij de apotheek 

       

      Wilt u in geval van nood iemand snel kunnen bereiken? 

      Met een personenalarm voor thuis (personenalarmering) kunt u in een noodgeval verbinding maken met een meldkamer. Neem contact op met uw zorgverzekeraar voor informatie over vergoeding en aanschaf van personenalarmering. Het aanvragen van personenalarmering kan enkele weken duren. Vraag het daarom op tijd aan.

       

      Hulp bij het huishouden 

      Wij adviseren u voorafgaand aan de opname in uw omgeving na te gaan op welke hulp u kunt rekenen. Voor huishoudelijke hulp zijn er verschillende mogelijkheden: particuliere hulp of neem contact op met het WMO-loket van uw gemeente voor advies en ondersteuning 

       

      Het ontslag uit het ziekenhuis 

      Als u met ontslag gaat, verzorgt de arts digitaal een overdracht voor de huisarts / verpleeghuisarts. U ontvangt eventueel een bezoeksamenvatting met instructies en adviezen, gemaakte afspraken en waar u indien nodig uw medicatie of verbandmiddelen kunt halen.

      Voor de thuiszorg is het noodzakelijk dat de medicijnen en verbandmiddelen voor hun eerste bezoek in huis zijn om de juiste zorg te kunnen geven. U kunt deze medicatie of verbandmiddelen op recept afhalen bij uw eigen apotheek of de poli-apotheek van het ziekenhuis. 

      U krijgt van de verpleegkundige een overdracht mee op papier.

       

      Belangrijk om te weten  

      Uw voorkeur 

      U kunt uw voorkeur aangeven van welke zorgorganisatie u zorg wilt ontvangen. Echter, als daar geen mogelijkheid is zal de transferverpleegkundige een andere zorginstelling benaderen met betrekking tot de mogelijkheden. Zodra uw medische behandeling is afgerond, is het wenselijk dat u zo snel mogelijk de zorg krijgt die u nodig heeft. U kunt niet in het ziekenhuis wachten op een plek van voorkeur. 

       

      De kosten 

      De kosten voor thuiszorg/tijdelijk verblijf/revalidatiezorg vallen onder de basisverzekering. Er wordt aanspraak gemaakt op uw eigen bijdrage. 

       

      De kosten voor logeren in een zorghotel worden vergoed van uw zorgverzekering. 

       

      De kosten voor blijvende zorg in een zorginstelling vallen onder de Wet Langdurige Zorg (WLZ). U betaalt dan een eigen bijdrage via het Centraal Administratie Kantoor (CAK). Deze bijdrage is inkomens- en vermogen afhankelijk.

       

      Het vervoer 

      U bent samen met uw naasten verantwoordelijk voor het regelen van vervoer bij ontslag. Is het door uw gezondheidstoestand niet mogelijk met eigen vervoer of taxi naar huis of een vervolginstelling te gaan? Dan kijkt de verpleegkundige samen met u naar de beste vervoersmethode. Dit kan onder andere een (rolstoel) taxi of zorgambulance zijn.  Als u een rolstoel nodig heeft voor het vervoer, zal dit uw eigen rolstoel moeten zijn, of u kunt een rolstoel lenen/huren bij de thuiszorgwinkel.

       

      Contact  

      Heeft u vragen over nazorg tijdens uw verblijf in St Jansdal? Stel ze aan de verpleegkundigen van uw afdeling of polikliniek. U kunt ook bellen met de afdeling waar u onder behandeling bent.  

        

      Transferbureau St Jansdal, telefoonnummer 0341 - 46 39 11.

      U kunt bellen van maandag tot en met vrijdag van 8.30 tot 17.00 uur.

       

      Handige websites 

       

      Thuiszorgorganisaties in de regio

       Thuiszorg Zorggroep Noord West Veluwe 

       (Harderwijk, Ermelo, Putten en Nunspeet) 

       Tel: 088 - 056 3000 

       servicebureau@znwv.nl

       Icare Verpleging en Verzorging 

       (regio Noord West Veluwe en regio Flevoland) 

       Tel: Icare Zorgcentrale, 0900 - 88 33 

       info@icare.nl 

       Coloriet 

       (Lelystad, Zeewolde, Dronten, Biddinghuizen

       en Swifterbant) 

       Tel: 0320 - 29 05 08  

       klantadvies@coloriet.nl

       Buurtzorg 

       (regio Harderwijk en regio Flevoland) 

       Tel: 085 - 040 3700 

       info@buurtzorgnederland.com

       Allerzorg 

       Wijkverpleegkundige Midden Nederland 

       Algemeen nummer: 0348 - 41 68 34 

       Flevoland:Zeewolde,Dronten.Lelystad,

       noordoostpolder. 

       Veluwe: Ermelo, Harderwijk, Putten, Nijkerk 

       Woonzorg Unie Veluwe (WZU) 

       Thuiszorg Doornspijk: 0525 - 22 40 03 

          thuiszorgdoornspijk@wzuveluwe.nl 

       Thuiszorg Elburg: 0525 - 22 40 00 

          thuiszorgelburg@wzuveluwe.nl 

       Thuiszorg Epe: 0578 - 22 48 00 

           thuiszorgepe@wzuveluwe.nl 

       Thuiszorg ’t Harde: 0525 - 22 44 00 

           thuiszorgtharde@wzuveluwe.nl 

       Thuiszorg Nunspeet: 0341 - 44 80 00 

           thuiszorgnunspeet@wzuveluwe.nl 

       Thuiszorg Wapenveld: 038 - 303 6000 

           thuiszorgwapenveld@wzuveluwe.nl 

        

       clientservicepunt@wzuveluwe.nl

       Thuiszorg het Centrum 

       Zeewolde, Harderwijk: 033 - 522 74 62 

       info@tzhc.nl 

       Amersfoort: 033 - 465 22 66 

       info@tzhc.nl 

       RST (Barneveld, Uddel, Oldebroek, 

       Elspeet, Ermelo, Doornspijk, Elburg, Putten,

       Urk, Nunspeet) 

       Tel: 0342 - 42 23 24 

       www@rstzorg.nl

       Thuiszorg Oude Nieuwe land 

       (Gemeente Steenwijkerland, Noordoostpolder

       en Urk) 

       0521 - 53 99 99 

       info@zorggroep-onl.nl 

       Woonzorg Flevoland 

       Lelystad: 0320 - 22 91 73 

       Almere: 036 - 525 68 20 

       klantadvies@woonzorgflevoland.nl 

       Verian zorgcentrale (Gelderland) 

       088 - 126 31 26 

       clientsercicebureau@verian.nl 

       Amaris Nijkerk 

       085 - 021 40 40 

       t.extramuraal@amaris.nl 

       

       Thuiszorg beweging 3.0 (Nijkerk) 

       Tel: 033 - 469 2020 

       zorgbemiddeling@beweging3.nl 

       ook Marokkaanse thuiszorg 

       

      Lenen of huren van hulpmiddelen 

      De meeste artikelen kunt u lenen of huren voor een bepaalde termijn, sommige artikelen zijn alleen te koop. U kunt terecht bij een thuiszorgwinkel bij u in de buurt. 

       

      Thuiszorgwinkels in de regio

      Deze lijst is niet volledig. U kunt een thuiszorgwinkel naar keuze benaderen in uw woonplaats indien aanwezig. 

        Icare/Medipoint 

        www.medipont.nl 

       Tel: 088 - 102 0100 

       (keuzemenu volgen: Info uitleenpunten in de

       regio) 

       

        Zorgoutlet Midden Nederland 

       Stationsstraat 74B, 3851 NK Ermelo 

       Tel: 0341 - 74 50 31 

       Alleen verkoop van nieuwe en gebruikte

       hulpmiddelen. 

       Bezorgkosten afhankelijk van afstand

       info@hulpplus.nl

       Zuiverzorg UITLEENPUNT 

       Gildenstraat 1-A 

       3861 RG  Nijkerk Tel: 033 - 762 0700 

       info@zuiverzorg.com 

        

         

      Meer informatie? Kijk op https://www.stjansdal.nl
      De informatie op deze website is met de grootst mogelijke zorg samengesteld. Desondanks kunnen geen rechten aan de vermelde informatie ontleend worden. Meer informatie https://www.stjansdal.nl/disclaimer
      Geprint op 3-5-2024