l

Direct contact

Telefoonnummers

St Jansdal receptie (alle locaties)

0341 - 463911

Afsprakenbureau 

0341 - 463890

Poli-Apotheek St Jansdal

0341 - 435858

Helpdesk MijnStjansdal (8:30 - 16:30 uur)

0341 - 463700

Vragen over?


Heeft u een klachtKlik dan hier.

Of compliment? Klik dan hier.


Bent u van de PERS en heeft u een vraag? Klik dan hier.

Medische hulp buiten kantoortijden

Spoedpost Harderwijk  

 

085 - 773 73 71

 

 

www.spoedpostharderwijk.nl

Huisartsenpost Lelystad  

 

0900 - 333 6 333

 

 

www.medrie.nl

Bij levensbedreigende spoed:

 

112

VlagB
Folders

Rechten en plichten bij een medische behandeling

Versienr: 2
Inhoud van dit artikel
    Inhoud van dit artikel

      Rechten & plichten

      In Nederland geldt de Wet op de Geneeskundige Behandelovereenkomst (WGBO). De WGBO zorgt ervoor dat hulpverlener en patiënt weten welke rechten en plichten ze ten opzichte van elkaar hebben. Hieronder leest u welke rechten en plichten u heeft als patiënt en welke het ziekenhuis heeft.

       

      Rechten van de patiënt

      Als patiënt heeft u recht op:

      • deskundige behandeling

      • informatie
      • privacy
      • beroepsgeheim en geheimhoudingsplicht
      • dat wij uw toestemming vragen voor uw behandeling
      • het geven van toestemming voor uw behandeling
      • verschillende rechten ten aanzien van uw medisch dossier
      • second opinion

       

      Deskundige behandeling

      Het ziekenhuis St Jansdal zal zich maximaal inspannen dat u een deskundige behandeling en een goede verzorging krijgt.

       

      Informatie

      Voor uw onderzoek of behandeling moet u alle relevante informatie hebben gekregen. U krijgt mondeling en eventueel schriftelijke informatie over aard, doel en risico’s van het onderzoek of behandeling en ook over eventuele alternatieve mogelijkheden. Het is voor uzelf en voor de zorgverlener belangrijk om volledige en juiste informatie uit te wisselen. Als u meer informatie nodig heeft omdat u bijvoorbeeld niet alles heeft begrepen, zeg dit dan tegen uw hulpverlener. Ook als u geen informatie wenst, kunt u dit aangeven. De hulpverlener zal dit accepteren als dit geen nadelige gevolgen heeft voor u of voor anderen.

       

      Privacy

      Elke zorgverlener moet zorgvuldig met uw (bijzondere) persoonsgegevens omgaan. Alleen personen die direct betrokken zijn bij uw onderzoek of behandeling, mogen patiëntgegevens inzien. De zorgverlener mag uw gegevens nooit zonder uw nadrukkelijke toestemming aan anderen verstrekken. Het is gebruikelijk dat uw huisarts bericht krijgt over uw behandeling. U heeft het recht zelf te beslissen welke informatie aan wie mag worden verstrekt. In het ziekenhuis St Jansdal worden alle voor de behandeling van een patiënt noodzakelijke gegevens geregistreerd en volgens de wettelijke termijn bewaard. Uw privacy wordt in overeenstemming met de geldende wet- en regelgeving beschermd. Wanneer een patiënt overlijdt, betekent dat niet dat diens privacy niet meer beschermd hoeft te worden. Ook na de dood van een patiënt hebben anderen geen recht op inzage in diens dossier. In de privacyverklaring van het ziekenhuis St Jansdal staat beschreven hoe wij hiermee omgaan.

       

      Beroepsgeheim / geheimhoudingsplicht

      Artsen, verpleegkundigen en andere medewerkers van het Ziekenhuis St Jansdal hebben beroepsgeheim en moeten zich houden aan hun geheimhoudingsplicht. Dit betekent ook dat het ziekenhuis zonder uw toestemming geen informatie over u mag geven aan personen of instanties die niet bij uw behandeling betrokken zijn.

       

      Hierop zijn enkele uitzonderingen. Het Ziekenhuis St Jansdal is verplicht sommige infectieziekten te melden aan de GGD. Tevens kan het Ziekenhuis St Jansdal indien de zorgverzekeraar daarom vraagt, zonder uw toestemming bepaalde gegevens verstrekken. Bijvoorbeeld informatie die nodig is om een machtiging voor de behandeling te geven of de rekening voor de behandeling te controleren.

      Het vaststellen van die informatie is gebonden aan wet- en regelgeving. In het geval uw behandeling in het ziekenhuis deel uitmaakt van een bredere behandeling, waarbij ook andere artsen, zoals uw huisarts, zijn betrokken houdt de behandelend arts de andere zorgverleners op de hoogte. Uw huisarts ontvangt een medische brief behalve als u hiertegen bezwaar maakt. Andere specialisten bij wie u in behandeling bent krijgen dan een kopie.

       

      Toestemming voor de behandeling

      Voor ieder onderzoek en voor iedere behandeling die een zorgverlener uitvoert, is uw toestemming nodig. De zorgverlener kan dus niet op eigen houtje beslissen dat u behandeld of onderzocht moet worden. Bij kleine onderzoeken en behandelingen kan de zorgverlener ervan uitgaan dat u stilzwijgend toestemming geeft. Bij ingrijpende onderzoeken of behandelingen vraagt de zorgverlener u expliciet om toestemming.

       

      Toestemming weigeren of intrekken

      U kunt een onderzoek of een behandeling weigeren. De arts respecteert uw beslissing in het algemeen en kan u geen bepaalde behandeling opdringen. Wel bespreekt hij de mogelijke gevolgen van uw beslissing. Als u uw eerder gegeven toestemming wilt intrekken, laat dit dan zo snel mogelijk weten aan uw arts. Samen kunt u dan overleggen wat er in uw situatie het beste is.

      In de gezondheidszorg mogen mensen vanaf 16 jaar zelf beslissen over hun behandeling. Dit is vastgelegd in de Wet op de Geneeskundige Behandelovereenkomst (WGBO). Welke rechten ouders en kinderen hebben, hangt af van de leeftijd van het kind.

       

      Medisch dossier

      Voor een goede (medische) behandeling is het noodzakelijk dat over u allerlei persoonlijke gegevens worden verzameld: adresgegevens, uw gezondheidstoestand, resultaten van onderzoeken, de diagnose en behandelplannen. Deze worden in een medisch dossier vastgelegd. U heeft verschillende rechten ten aanzien van uw medisch dossier, zie St Jansdal website.

       

      Second opinion

      In de gezondheidszorg kunt u om een tweede mening vragen. Als u behandeld wordt in het Ziekenhuis St Jansdal en een second opinion van een andere specialist wilt, dan kunt u dit met uw behandelaar bespreken. Hij bespreekt dan met u (en/of uw partner/naasten) de mogelijkheden en hij maakt de verwijzing in orde. De andere arts heeft mogelijk gegevens uit uw medische dossier nodig om een advies te kunnen geven. Ook een lichamelijk of ander onderzoek kan nodig zijn. Op grond van deze bevindingen ontvangt u een tweede mening. Met het advies of oordeel gaat u terug naar uw eigen arts. De specialist die de second opinion geeft, neemt de behandeling niet over.

       

      Plichten van de patiënt

      Arts juist informeren

      De zorgverlener mag van u verwachten dat u de zorgverlener voor onderzoek(en) en tijdens uw behandeling duidelijk en volledig informeert over belangrijke zaken die met uw ziekte of met de behandeling te maken hebben. Hoe beter de hulpverlener is geïnformeerd, hoe beter hij in staat is u zo goed mogelijk te behandelen.

       

      Identificatieplicht

      Als u medische zorg nodig heeft, moet u een geldig identiteitsbewijs laten zien aan de zorgverlener. Dit is wettelijk bepaald. Zo worden mogelijke persoonsverwisselingen, identiteitsfraude en fouten in de uitwisseling van financiële en medische gegevens voorkomen. Daarom vraagt de medewerker van de inschrijfbalie naar uw identiteitsbewijs. Dit kan een geldig Nederlands paspoort, een rijbewijs, een identiteitskaart of een vreemdelingendocument zijn. De medewerker controleert met uw identiteitsbewijs of u de persoon bent die bij het Burgerservicenummer hoort (BSN). De medewerker legt het soort en het nummer van uw identiteitsbewijs vast in de administratie. Een kopie of scan maken wordt niet gedaan.

       

      Identificatieplicht voor kinderen

      In de zorg geldt de identificatieplicht ook voor kinderen vanaf de geboorte. Heeft u voor uw pasgeboren baby nog geen eigen identiteitsbewijs en is uw baby jonger dan 28 dagen? Laat dan de Persoonlijst Basisregistratie Personen zien. Deze heeft u gekregen bij of na de inschrijving van uw kind bij de gemeente. Is uw kind ouder dan 28 dagen? Dan gelden dezelfde documenten als voor volwassenen. Neem als ouder ook altijd uw eigen identiteitsbewijs mee.

       

      Spoedeisende hulp

      Als u bij de Spoedeisende hulp komt en u zich niet kan identificeren dan moet u binnen 14 dagen uw geldige identiteitsbewijs laten zien.

       

      Geen identiteitsbewijs? Dan de zorg zelf betalen.

      Als u zich niet identificeert, dan kan het ziekenhuis de kosten van uw behandeling niet indienen bij uw zorgverzekeraar. U moet de rekening dan zelf betalen en krijgt de rekening thuisgestuurd.

       

      Foto’s, film en geluidsopnamen

      In het Ziekenhuis St Jansdal is het niet toegestaan zonder toestemming foto’s, filmbeelden of geluidsopnamen te maken. Dit geldt zowel voor de openbare ruimten, als voor de behandelkamers en de verpleegafdeling. Wilt u graag foto’s maken of een gesprek met een behandelaar opnemen om dit later terug te kunnen luisteren? Bespreek dit dan vooraf met uw behandelend arts en vraag toestemming.

       

      Andere informatie die mogelijk interessant is voor u:

       

       

       

      De informatie op deze website is met de grootst mogelijke zorg samengesteld. Desondanks kunnen geen rechten aan de vermelde informatie ontleend worden. Meer informatie https://www.stjansdal.nl/disclaimer
      Geprint op 19-3-2024