l

Direct contact

Telefoonnummers

St Jansdal receptie (alle locaties)

0341 - 463911

Afsprakenbureau 

0341 - 463890

Poli-Apotheek St Jansdal

0341 - 435858

Helpdesk MijnStJansdal (8:30 - 16:30 uur)

0341 - 463700

Vragen over?


Heeft u een klachtKlik dan hier.

Of compliment? Klik dan hier.


Bent u van de PERS en heeft u een vraag? Klik dan hier.

Medische hulp buiten kantoortijden

Spoedpost Harderwijk  

 

085 - 773 73 71

 

 

www.spoedpostharderwijk.nl

Huisartsenpost Lelystad  

 

085 079 18 79 

 

 

www.huisartsenspoedpostlelystad.nl 

Bij levensbedreigende spoed:

 

112

VlagB
Folders

Hoortoestellen (met filmpje)

Versienr: 3
Inhoud van dit artikel
    Inhoud van dit artikel

       

      Klik op de afbeelding om deze folder te bekijken met beeld en geluid (Indiveo).

       

      Inleiding

      U bent verwezen naar een audiologisch centrum om te kijken welke hoortoestel het beste bij u past. Deze video geeft u hierover meer informatie.

       

      Proefperiode

      Een hoortoestel op proef, hoe werkt dat?

      Tekst video:

      U bent verwezen door uw huisarts of KNO arts naar het Audiologisch centrum om te kijken welk hoortoestel bij u past. Het Audiologisch centrum is een onafhankelijke specialist voor gehoorproblemen en werkt nauw samen met artsen en audiciens. Zij helpen u bij uw keuze voor het beste hoortoestel. Hoortoestellen zijn hulpmiddelen om beter te kunnen horen. Er zijn veel verschillende soorten met allerlei technische mogelijkheden. In het Audiologisch centrum wordt er uitgebreid onderzoek gedaan en kunt u een voorschrift krijgen voor een proefperiode met één of meerdere hoortoestellen. Met dit voorschrift kunt u naar een audicien naar keuze. Een audicien heeft een winkel waar hoortoestellen worden verkocht. Kijk of uw zorgverzekering een contract heeft met uw audicien. Dit kan van invloed zijn op uw vergoeding. De audicien weet alles over verschillende merken en typen en helpt u bij het kiezen van een hoortoestel op basis van uw oor, gehoorprobleem en voorkeuren.

      Op basis van het voorschrift bestelt de audicien het apparaat, zodat u het een tijdje kunt uitproberen. Dit is de proefperiode. Deze kan zes tot acht weken duren. Veel mensen hebben een tijdje nodig om te wennen aan het apparaat. Meestal wordt het apparaat tijdens deze periode nog een keer afgesteld. Dit afstellen kan soms op afstand gebeuren waarbij u thuis blijft. Bij eventuele problemen tijdens de proefperiode is een tussen controle bij het Audiologisch centrum altijd mogelijk. Aan het einde van de proefperiode kan het Audiologisch centrum een onafhankelijke controle uitvoeren om te kijken of het toestel juist is ingesteld. Na de proefperiode besluit u of u het hoortoestel wilt blijven gebruiken.

       

      Audiologisch Centrum

      Begeleiding voor slechthorende volwassenen

      Het Audiologisch Centrum helpt ook volwassenen met gehoorproblemen. Een maatschappelijk werker kan iemand begeleiden om goed te leren omgaan met de gehoorproblemen thuis en op het werk. Het is ook belangrijk dat familie, vrienden en collega’s goed geïnformeerd worden. 
       

      Hoorinfotheek

      Veel audiologische centra hebben een Hoorinfotheek of hulpmiddelencentrum. In de Hoorinfotheek vindt u hulpmiddelen voor slechthorenden en doven. Dit zijn alle hulpmiddelen behalve hoortoestellen. Bijvoorbeeld speciale apparaten om beter te horen in lawaai of waarschuwingsapparatuur (zoals een knipperend licht voor de deurbel of telefoon).  U kunt de hulpmiddelen bekijken en uitproberen in de Hoorinfotheek. De adviseur kan u goede informatie en advies geven.

       

      Hoe werkt een hoortoestel?

      Een hoortoestel is een klein apparaatje dat geluid versterkt. In een hoortoestel zit: 

      • een microfoontje dat geluid opvangt, 
      • een versterker die het geluid luider maakt, 
      • een telefoontje waar het versterkte geluid uit komt.

      Een hoortoestel werkt op een batterij. 

       

      Achter het oor of in het oor?

      Er zijn verschillende soorten hoortoestellen. De meest gebruikte zijn achter-het-oor toestellen (AHO) en in-het-oor toestellen (IHO).

      • Achter-het-oor toestellen

        • Voor de meeste mensen zijn deze makkelijker in gebruik.

        • Ze hebben meer ruimte voor knoppen en instellingen.

         

      • In-het-oor toestellen

        • Sluiten de gehoorgang meer af. Dit kan klachten geven, zoals een onprettige klank, vocht of jeuk. 
        • Zijn kleiner en daardoor soms mooier of handiger. 
        • De batterijen zijn kleiner en moeten vaker vervangen worden. 
        • Minder geschikt bij groot gehoorverlies. 
        • De microfoon zit op de plek waar normaal geluid binnenkomt. Zo blijft de functie van de oorschelp behouden.

       

      Meer informatie
      Lees meer over de verschillende hoortoestellen op hoorwijzer.nl.

       

      Wennen aan een hoortoestel

      Een hoortoestel went niet zo snel als een leesbril. Het kost tijd om te wennen aan de geluiden. U heeft recht op een proefperiode van 6 weken. Daarnaast moet u leren hoe u het hoortoestel gebruikt. In het begin kan het lastig zijn om het oorstukje in uw oor te zetten. Na een paar keer gaat dit makkelijker. Het is belangrijk dat het oorstukje goed zit. Zit het niet goed, dan kan het pijn doen of gaat het toestel fluiten. Bij deze klachten gaat u terug naar de audicien. 

       

      Tips om te wennen aan een hoortoestel

      Met een hoortoestel hoort u nieuwe geluiden. Veel geluiden klinken anders dan u gewend bent. Bijvoorbeeld: spraak kan scheller klinken, water uit de kraan klinkt harder, enzovoort. 

       

      Tips: 

      • Draag het hoortoestel op vaste momenten van de dag. Forceer niets. 
      • Begin met het dragen in een rustige omgeving. 
      • Luister naar geluiden om u heen en leer ze opnieuw kennen. 
      • Praat eerst met één persoon dichtbij u. Kijk die persoon aan tijdens het praten. Dit helpt u wennen. 

       

      Tips voor goede communicatie met iemand met een hoortoestel 

      • Laat anderen weten dat u een hoortoestel draagt. 
      • Vraag mensen duidelijk en rustig te spreken, niet te schreeuwen. Vergeet iemand dit, wijs dan op uw hoortoestel. 
      • Vertel dat u met uw hoortoestel niet alles kunt horen, vooral niet van ver. U hoort minder goed met veel geluid om u heen. 
      • Vraag mensen eerst uw aandacht te trekken, bijvoorbeeld door uw naam te noemen. 
      • Zeg dat u uw best doet om te luisteren, maar dat dit vermoeiend kan zijn. U kunt niet altijd blijven luisteren. 
      • Bereid u voor op moeilijke luister-situaties. Ga bijvoorbeeld dicht bij de spreker zitten of bij een luidspreker in een grote ruimte. 
      • Zorg dat u goed uitgerust bent, want luisteren kost extra energie.

       

      Kosten en vergoeding

      Proefperiode en kosten

      U krijgt een hoortoestel op proef van de audicien. Dit kost u niets. Controleer altijd of het hoortoestel tijdens de proefperiode verzekerd is. Aan het begin van de proefperiode vertelt de audicien welke kosten u kunt verwachten. De betaling tussen uw audicien en uw zorgverzekeraar wordt pas geregeld als de proefperiode voorbij is. 

       

      Uw zorgverzekeraar
      Niet alle zorgverzekeraars vergoeden hetzelfde. Bekijk van tevoren wat uw verzekeraar wel en niet betaalt. 

       

      Vergoeding
      Na een aantal jaar kunt u via uw zorgverzekeraar een vergoeding krijgen voor een nieuw hoortoestel. 

       

      Extra verzekering
      U kunt een extra verzekering nemen voor schade aan het hoortoestel, bijvoorbeeld door brand of diefstal. 

       

      Eigen bijdrage
      Volwassenen betalen soms een eigen bijdrage. Voor kinderen geldt geen eigen bijdrage. Op www.hoorwijzer.nl staat de meest actuele informatie.

       

      Minimum inkomen
      Heeft u een minimum inkomen? Het kan zijn dat uw gemeente de eigen bijdrage vergoedt. Dit heet bijzondere bijstand. Uw audiologisch centrum kan u hierover advies geven. 

       

      Meer informatie

      Pijn of jeuk aan het oor

      Als uw oor pijn doet wanneer u het oorstukje in heeft, is er iets mis. Ga dan terug naar uw audicien. Hij of zij kijkt of het oorstukje goed past en goed zit. Ook bij jeuk kan de audicien u helpen. 

       

      Categorieën hoortoestellen

      Hoortoestellen zijn verdeeld in 5 categorieën.
      Uw situatie bepaalt in welke categorie u valt. 

      • Categorie 1 is een eenvoudig toestel. 
      • Categorie 5 is het meest complexe toestel.


      Er zijn ook toestellen die niet in een categorie passen. Die worden meestal niet vergoed. 

       

      Heeft u vragen?

      U kunt op werkdagen bellen naar de poli Keel-, Neus- en Oorheelkunde. De poli is telefonisch bereikbaar van 08.30 tot 16.30 uur op 0341 - 46 35 66. Er volgt een keuzemenu. Kies optie 2. 

       

      Deze folder is bedoeld als ondersteuning van het consult door de arts (KNO-, maar ook huisarts) en dient niet als vervanging van een consult. Bedenk bij het lezen dat uw gezondheidssituatie anders kan zijn dan in de tekst wordt beschreven.

       

      Bron

      Deze folder is op 2-7-25 overgenomen van de site van de kno vereniging: Oor - Keel-Neus-Oorheelkunde en Heelkunde van het Hoofd-Halsgebied.

       

      Wilt u de informatie ook bekijken in een animatiefilmpje? Klik dan hier.

      Wat is uw mening over deze folder?
      Klik hier om enkele vragen te beantwoorden of ga naar https://www.stjansdal.nl/folder-mening

      Meer informatie? Kijk op https://www.stjansdal.nl
      De informatie op deze website is met de grootst mogelijke zorg samengesteld. Desondanks kunnen geen rechten aan de vermelde informatie ontleend worden. Meer informatie https://www.stjansdal.nl/disclaimer

      Geprint op 4-12-2025