l

Direct contact

Telefoonnummers

St Jansdal receptie (alle locaties)

0341 - 463911

Afsprakenbureau 

0341 - 463890

Poli-Apotheek St Jansdal

0341 - 435858

Helpdesk MijnStjansdal (8:30 - 16:30 uur)

0341 - 463700

Vragen over?


Heeft u een klachtKlik dan hier.

Of compliment? Klik dan hier.


Bent u van de PERS en heeft u een vraag? Klik dan hier.

Medische hulp buiten kantoortijden

Spoedpost Harderwijk  

 

085 - 773 73 71

 

 

www.spoedpostharderwijk.nl

Huisartsenpost Lelystad  

 

0900 - 333 6 333

 

 

www.medrie.nl

Bij levensbedreigende spoed:

 

112

VlagB
Folders

Hoortoestellen (met filmpje)

Versienr: 2
Inhoud van dit artikel
    Inhoud van dit artikel

       

      Klik op de afbeelding om deze folder te bekijken met beeld en geluid (Indiveo).

       

      Proefperiode

      Een hoortoestel op proef, hoe werkt dat?

      Tekst video:

      U bent verwezen door uw huisarts of KNO arts naar het Audiologisch centrum om te kijken welk hoortoestel bij u past. Het Audiologisch centrum is een onafhankelijke specialist voor gehoorproblemen en werkt nauw samen met artsen en audiciens. Zij helpen u bij uw keuze voor het beste hoortoestel. Hoortoestellen zijn hulpmiddelen om beter te kunnen horen. Er zijn veel verschillende soorten met allerlei technische mogelijkheden. In het Audiologisch centrum wordt er uitgebreid onderzoek gedaan en kunt u een voorschrift krijgen voor een proefperiode met één of meerdere hoortoestellen. Met dit voorschrift kunt u naar een audicien naar keuze. Een audicien heeft een winkel waar hoortoestellen worden verkocht. Kijk of uw zorgverzekering een contract heeft met uw audicien. Dit kan van invloed zijn op uw vergoeding. De audicien weet alles over verschillende merken en typen en helpt u bij het kiezen van een hoortoestel op basis van uw oor, gehoorprobleem en voorkeuren.

      Op basis van het voorschrift bestelt de audicien het apparaat, zodat u het een tijdje kunt uitproberen. Dit is de proefperiode. Deze kan zes tot acht weken duren. Veel mensen hebben een tijdje nodig om te wennen aan het apparaat. Meestal wordt het apparaat tijdens deze periode nog een keer afgesteld. Dit afstellen kan soms op afstand gebeuren waarbij u thuis blijft. Bij eventuele problemen tijdens de proefperiode is een tussencontrole bij het Audiologisch centrum altijd mogelijk. Aan het einde van de proefperiode kan het Audiologisch centrum een onafhankelijke controle uitvoeren om te kijken of het toestel juist is ingesteld. Na de proefperiode besluit u of u het hoortoestel wilt blijven gebruiken.

       

      Audiologisch Centrum

      Begeleiding slechthorende volwassenen

      Het Audiologisch Centrum biedt ook begeleiding aan slechthorende volwassenen. Zo kan een maatschappelijk werker een slechthorende begeleiden om zo goed mogelijk met zijn of haar handicap te leren omgaan in de privé en/of werksituatie. Voorlichting aan de omgeving (familie, vrienden, collega’s) is daarbij van groot belang.

       

      Hoorinfotheek

      Verschillende audiologische centra hebben een Hoorinfotheek of hulpmiddelencentrum. In de Hoorinfotheek vindt u hulpmiddelen voor slechthorenden en doven. Dit betreft alle hulpmiddelen behalve hoortoestellen. Bijvoorbeeld speciale apparatuur om optimaal te verstaan in lawaai of waarschuwingsapparatuur.

       

      U kunt een bezoek brengen om alle hulpmiddelen te bekijken en uit te proberen. De adviseur kan u onafhankelijke informatie en advies geven.

       

      Hoe werkt een hoortoestel?

      Een hoortoestel is eigenlijk een kleine, draagbare geluidsversterker. In een hoortoestel bevindt zich een microfoontje dat geluiden opvangt, een versterker die de geluiden versterkt en een telefoontje waar het versterkte geluid uit komt. Een hoortoestel werkt op een batterij.

       

      Achter het oor of in het oor?

      • Er bestaan verschillende soorten hoortoestellen. De meest gebruikte toestellen zijn de achter-het-oor toestellen (AHO) en het in-het-oor toestel (IHO). Hierbij de voor en nadelen op een rij.
      • Achter-het-oor toestellen zijn voor de meeste mensen makkelijker in het gebruik. Deze toestellen bieden meer ruimte voor bedieningsmogelijkheden.
      • In-het-oor toestellen sluiten de gehoorgang meer af, waardoor specifieke klachten kunnen ontstaan. De klank kan bijvoorbeeld onprettig zijn. Ook kunt u last van vocht of jeuk krijgen. Vaak is dit met achter-het-oor toestellen te voorkomen.
      • De in-het-oor toestellen zijn over het algemeen kleiner. Dit maakt ze voor sommige mensen aantrekkelijker. Omdat ook de batterijen kleiner zijn, moeten deze wel vaker worden vervangen.
      • In-het-oor hoortoestellen zijn minder geschikt bij grote gehoorverliezen.
      • Een voordeel van een in-het-oor hoortoestel is dat de microfoon op de plek zit waar normaal gesproken ook het geluid naar binnen gaat: in de gehoorgang. De functie van de oorschelp blijft daardoor behouden.

       

      Lees meer over de verschillende hoortoestellen op hoorwijzer.nl.

       

      Wennen aan een hoortoestel

      Een hoortoestel went niet zo snel als een leesbril. Het kost tijd om te wennen aan het geluid. Verder moet u een hoortoestel leren gebruiken. In het begin kan het lastig zijn om het oorstukje in uw oor aan te brengen. Na een paar keer gaat dit steeds makkelijker. Het is belangrijk dat het oorstukje goed in uw oor zit, anders kan het pijn gaan doen of kan het toestel gaan fluiten. Voor deze klachten gaat u terug naar de audicien.

       

      Tips om te wennen aan een hoortoestel

      Met een hoortoestel moet u wennen aan nieuwe geluiden. Veel geluiden klinken anders dan u gewend was. Spraak klinkt scheller, water uit de kraan klinkt als een waterval, enzovoort. De volgende tips kunnen helpen om te wennen aan uw hoortoestel:

      • Draag het hoortoestel op vaste momenten op de dag. Breng structuur aan en forceer niks.
      • Begin met het dragen van uw hoortoestel in een rustige omgeving.
      • Luister naar geluiden van de dingen om uw heen. Leer geluiden (opnieuw) kennen.
      • Praat met één persoon die dichtbij u zit en die gewoon met u spreekt. Kijk hem tijdens het praten aan. U zult merken dat dit helpt.

       

      Tips voor goede communicatie met een hoortoestel gebruiker

      • Laat anderen weten dat u een hoortoestel draagt.
      • Vraag mensen om duidelijk en rustig tegen u te spreken en vooral zonder te schreeuwen. Als deze wens wordt vergeten kunt u wijzen naar uw hoortoestel, om hen aan deze wens te herinneren.
      • Vertel dat u met uw hoortoestel toch niet alles kunt verstaan, vooral niet op afstand. U hebt meer last van het geluid om u heen.
      • Vraag om eerst uw aandacht te trekken, bijvoorbeeld door uw naam te noemen.
      • Vertel zo nodig dat u uw best doet om iemand te verstaan in moeilijke omstandigheden, maar dat luisteren voor u vermoeiend kan zijn en niet steeds vol te houden is.
      • Bereid u voor op situaties waarin u moeilijk kunt verstaan. Ga bijvoorbeeld bij een bijeenkomst dicht bij de spreker zitten, of in een grote ruimte bij een luidspreker.
      • Zorg dat u goed uitgerust bent, want luisteren kost u meer energie.

       

      Kosten en vergoeding

      Proefperiode en kosten

      Een hoortoestel op proef krijgt u vrijblijvend van de audicien mee. Controleer altijd of het hoortoestel tijdens de proefperiode verzekerd is.

       

      Aan het begin van de proefperiode geeft de audicien informatie over de kosten die u kunt verwachten. De financiële afwikkeling tussen uw audicien en uw zorgverzekeraar wordt pas geregeld als de proefperiode is afgerond.

       

      Uw zorgverzekeraar

      Niet alle zorgverzekeraars bieden dezelfde vergoeding voor hoortoestellen. Bekijk zelf van te voren wat uw verzekeraar wel en niet dekt.

       

      Vergoeding

      U komt na een aantal jaar in aanmerking voor het vergoeden van een nieuw hoortoestel door uw zorgverzekeraar.

       

      Extra verzekering

      Er bestaat een verzekering die afgesloten kan worden voor schade aan het hoortoestel door onder andere brand en diefstal.

       

      Eigen bijdrage

      Er geldt mogelijk een eigen bijdrage voor volwassen. Voor kinderen geldt de enige bijdrage niet. Op www.hoorwijzer.nl vindt u de meest actuele informatie.

       

      Minimum inkomen

      Heeft een een minimum inkomen? Het kan zijn dat u van uw gemeente een vergoeding voor de eigen bijdrage (bijzondere bijstand) krijgt. Uw audiologisch centrum kan u hierover adviseren.

       

      Meer informatie

      Pijn of jeuk aan het oor

      Als uw oor steeds weer pijn doet wanneer u het oorstukje in heeft, is er iets mis. Ga dan terug naar uw audicien. Er kan dan gekeken worden of het oorstukje goed past en of het goed geplaatst is. Ook als u steeds jeuk heeft kan de audicien u helpen.

       

      Categorieën hoortoestellen

      Hoortoestellen zijn ingedeeld in 5 categorieën. Afhankelijk van uw situatie bent u ingedeeld in een van deze categorieën.

       

      Categorie 1 is een relatief eenvoudig toestel, categorie 5 is het meest complexe toestel. Er bestaan ook toestellen die buiten een categorie vallen, deze worden meestal niet vergoed.

       

      Wilt u de informatie ook bekijken in een animatiefilmpje? Klik dan hier.

       

      Meer informatie? Kijk op https://www.stjansdal.nl
      De informatie op deze website is met de grootst mogelijke zorg samengesteld. Desondanks kunnen geen rechten aan de vermelde informatie ontleend worden. Meer informatie https://www.stjansdal.nl/disclaimer
      Geprint op 3-5-2024