l

Direct contact

Telefoonnummers

St Jansdal receptie (alle locaties)

0341 - 463911

Afsprakenbureau 

0341 - 463890

Poli-Apotheek St Jansdal

0341 - 435858

Helpdesk MijnStjansdal (8:30 - 16:30 uur)

0341 - 463700

Vragen over?


Heeft u een klachtKlik dan hier.

Of compliment? Klik dan hier.


Bent u van de PERS en heeft u een vraag? Klik dan hier.

Medische hulp buiten kantoortijden

Spoedpost Harderwijk  

 

085 - 773 73 71

 

 

www.spoedpostharderwijk.nl

Huisartsenpost Lelystad  

 

0900 - 333 6 333

 

 

www.medrie.nl

Bij levensbedreigende spoed:

 

112

VoorbereidenOpOpname

Hoe bereid ik mij voor op een opname in het St Jansdal?

Wanneer en hoe laat moet ik me melden?

Enkele dagen voor uw opname, ontvangt u een opnamebrief van ons waarin staat vermeld op welke dag en hoe laat wij u verwachten. Wordt u opgenomen voor het specialisme chirurgie? Dan nemen wij telefonisch contact met u op.

 

Als u wordt opgenomen voor een operatie moet u vaak nuchter zijn. Als dit het geval is, krijgt u hiervoor instructies die in deze brief staan.

Wat neem ik mee als ik blijf slapen?
  • Uw medicijnen en evt een overzicht hiervan
  • Comfortabele (nacht)kleding
  • Toiletartikelen
  • Ondergoed
  • Comfortabele schoenen of sloffen
  • Eventueel een ochtendjas.
  • Eventuele hulpmiddelen die u gebruikt zoals krukken, een rollator, bril of gehoorapparaat.
  • Handdoeken en washandjes zijn aanwezig in het ziekenhuis.

Waardevolle spullen

U kunt uw persoonlijke spullen opbergen in uw eigen kast. Deze kast kan niet op slot. Neem daarom geen waardevolle spullen mee. De onderste lade van uw nachtkastje kan wel afgesloten worden met een 2 euro muntstuk. U bent zelf verantwoordelijk voor uw eigendommen, zoals sieraden, brillen, tablets, gehoorapparaten, mobiele telefoons, etc. Het St Jansdal is niet aansprakelijk voor het verlies, beschadiging en/of diefstal hiervan. Wij raden u aan om spullen, die u wel meeneemt, uit het zicht te leggen, of op te bergen in de lade.

Wie wordt mijn eerste contactpersoon?

Het is verstandig van tevoren na te denken wie uw contactpersoon zal zijn tijdens de ziekenhuisopname. De contactpersoon is degene die altijd kan bellen met de afdeling om te vragen hoe het met u gaat. Alleen aan deze contactpersoon geven wij informatie over uw gezondheidstoestand. Dit is om uw privacy te waarborgen. Uw contactpersoon is verantwoordelijk voor de communicatie met eventuele andere familieleden of naasten.

Voorkomen van infecties

Infecties in uw gezin? Meld het!

Heeft iemand thuis in uw gezin een actieve infectie, buikgriep met diarree, een keelontsteking, waterpokken, influenza of diarree? Meld (het liefst telefonisch vooraf) mogelijke infecties bij uw verpleegkundige en behandelaar.

 

Tips voor een goede handhygiene

Was uw handen:

  • na toiletbezoek, na hoesten of niezen, na het handen schudden. 

Raak wonden, katheters en/of verbanden niet aan. Hoest of nies in de binnenkant van uw elleboog.

 

Werkzaam op een boerenbedrijf of opgenomen geweest in een buitenlands ziekenhuis?

Meld dit (liefst telefonisch) bij uw verpleegkundige en behandelaar vanwege de MRSA bacterie, zodat zij zo nodig passende maatregelen kunnen nemen.

Preoperatieve Screening

Als u narcose krijgt, bekijken wij voorafgaand aan uw opname of u de ingreep veilig en zonder bijzondere risico’s kunt ondergaan. Deze screening gebeurt meestal op de polikliniek anesthesie.

Allerlei gegevens worden vastgelegd in uw persoonlijke zorgdossier. Bijvoorbeeld de reden voor opname, ziekteverschijnselen, ziektebeloop, eerdere ziekenhuiservaringen, actueel medicijngebruik en individuele wensen en gewoontes.

Hebben wij goed inzicht in uw actuele medicijngegevens?

De arts en de patiënt zorgen samen dat de juiste medicatie wordt voorgeschreven in het ziekenhuis. Dit betekent voor u:

 

Geef uw apotheek toestemming voor overdracht van gegevens

Om fouten bij medicijnvoorschrijving te helpen voorkomen, adviseren wij u uw apotheek toestemming te geven voor het overdragen van uw medicijngegevens. Dit kan via de website www.ikgeeftoestemming.nl. Zo houden wij goed inzicht in uw actuele medicijngegevens. Als meerdere apotheken een dossier over u bijhouden, geef dan elke apotheek toestemming om uw medicijngegevens te delen.

 

Eigen medicijnen

Er kan gevraagd worden om tijdens de opname uw eigen medicijnen te gebruiken. U dient er dan voor te zorgen dat deze medicijnen meegenomen worden in de originele verpakking, er voldoende aanwezig is en de houdbaarheid niet verstreken is. Controleer of uw naam en geboortedatum op uw eigen medicijnen staan die u van thuis meeneemt.

 

Tip: Gebruik de ‘APPotheek’

De app “APPotheek” geeft u op een eenvoudige, begrijpelijke en efficiënte manier informatie over medicatie, zoals doseringen, bijwerkingen en de reden van voorschrijven.   

 

Hulp in de thuissituatie en hulpmiddelen

Het kan zijn dat u na uw verblijf in het ziekenhuis extra hulp in de huishouding nodig heeft. Probeer in geval van een geplande opname vooraf bij familie of kennissen te informeren naar extra hulp en zo mogelijk al te regelen. Ook kunt u naar mogelijkheden informeren bij het zorgloket (WMO) van uw gemeente naar extra hulp in de huishouding.

Weet u wat uw behandeling kost?

Informeer vóór de behandeling bij uw zorgverzekeraar wat uw behandeling kost! Zo voorkomt u dat u voor financiële verrassingen komt te staan. Het kan namelijk zijn dat de kosten van uw behandeling niet worden vergoed. U kunt ook kijken op onze website voor info over kosten en de zorgverzekering

Heeft u een tolk nodig?

Beheerst u de Nederlandse taal onvoldoende, dan verwacht de overheid van mensen dat ze zelf zorgen voor een tolk. Heeft u deze niet, dan maakt de arts een inschatting of een tolk nodig is. Als het ziekenhuis een professionele tolk voor u regelt, dan moeten er aanmelding- en tolkkosten worden betaald.

 

اذا كنت لا تتقن اللغة الهولندية بما يكفي فان الحكومة تتوقع من كل شخص ان يوفر لحاله على مترجم اذا كنت لا تتوفر على ذلك فان الطبيب سيقوم بتقييم إذا ماكانت هناك لحاجة لمترجم محترف او موظف من المستشفى اذا أحضرت لك المستشفى مترجم محترف يتوجب

الترجمة تكاليف دفع وبذلك التسجيل عليك

 

 

Tercuman

Yeterli Hollandaca bilmiyorsaniz, devlet sizden tercuman temin etmenizi beklemektedir. Tercumaniniz yok ise ilgili doktor, tercuman gerekip gerekmedigini degerlendirecektir. Eger tercuman gerektigi belirlenirse, bu profesyonel tercuman veya hastane personeli olabilir. Hastane sizin icin profesyonel tercuman temin ederse, bunun ucretini sizin karsilamaniz gerekecektir.

Draag geen sieraden, piercings, make-up, kunstnagels of nagellak

Op de dag dat u wordt geopereerd, doet u alle sieraden af en piercings uit. U draagt zelf zorg voor sieraden die moeizaam uit of af gaan. Soms zien wij ons helaas genoodzaakt een ring door te knippen. Verder gebruikt u geen make-up en verwijdert u alle kunstnagels en nagellak.

Heeft u nagedacht over ingrijpende levensbeslissingen en/of reanimatie?

Iedereen kan in een situatie komen waarin ingrijpende beslissingen over het levenseinde moeten worden genomen. Dan is het goed dat u een mening heeft over zaken als donorregistratie, wel of niet reanimeren, euthanasie of stervensbegeleiding. Een gesprek met een hulpverlener kan u helpen hier een mening over te vormen. 

 

Wanneer u beschikt over bijvoorbeeld een schriftelijke wilsverklaring (levenstestament) of registratie in het Donorregister, wilt u dit dan doorgeven aan uw behandelend specialist en/of aan de verpleegkundige tijdens het opnamegesprek? Wilt u ook uw contactpersoon hierover inlichten?

 

Reanimatiebeleid

Een patiënt wordt, indien nodig, in principe binnen het ziekenhuis altijd gereanimeerd. Uw wens hierin kan anders zijn. Het reanimatiebeleid wordt met iedereen besproken, zo ook met u. De arts zal u vragen of u gereanimeerd wilt worden in geval van een acute hartstilstand tijdens uw opname. Uw wens zal worden vastgelegd in het elektronisch patiëntendossier, zodat artsen en verpleegkundigen deze afspraak na kunnen komen. Ook kan het zijn dat de arts op medische gronden beslist dat reanimatie voor u geen zinvolle medische handeling meer is. Ook deze beslissing wordt met u besproken en vastgelegd in uw dossier. Deze beslissing staat los van de inzet voor en kwaliteit van uw behandeling.

Tips voor een goede communicatie
  1. Zet uw vragen en verwachtingen op papier. 
  2. Geef alle informatie over uw gezondheid.
  3. Laat het ons weten als iets niet duidelijk is of als u ergens over twijfelt.
  4. Vraag een medicatie-overzicht op bij uw apotheek, zodat wij weten welke medicijnen u gebruikt, voor welke medicijnen u allergisch bent of welke niet werken.
  5. Vraag aan degene die u medicatie geeft waarom u deze krijgt, wat de bijwerkingen zijn en hoe u ze moet gebruiken.
  6. Vertel het de verpleegkundige zodra medicijnen er anders uit zien dan verwacht.
  7. Vraag aan de arts of verpleegkundige hoe u zich moet voorbereiden op een operatie. Kijk mee als de zorgverlener de plaats van de operatie op uw lichaam markeert.
  8. Vraag wat u wel en niet mag doen.
  9. Laat direct weten wanneer u het gevoel hebt dat u tegenstrijdige adviezen krijgt.
  10. Vraag aan de verpleegkundige bij wie u terecht kunt met vragen of problemen.
  11. Vraag aan de verpleegkundige of arts of u terug moet komen voor controle en zo ja, voor wanneer.
Wat kan ik verwachten tijdens de opnamedag?
Hoe gaat het op de verpleegafdeling?
Welke faciliteiten en ontspannings-mogelijkheden zijn er?