l

Direct contact

Telefoonnummers

St Jansdal receptie (alle locaties)

0341 - 463911

Afsprakenbureau 

0341 - 463890

Poli-Apotheek St Jansdal

0341 - 435858

Helpdesk MijnStjansdal (8:30 - 16:30 uur)

0341 - 463700

Vragen over?


Heeft u een klachtKlik dan hier.

Of compliment? Klik dan hier.


Bent u van de PERS en heeft u een vraag? Klik dan hier.

Medische hulp buiten kantoortijden

Spoedpost Harderwijk  

 

085 - 773 73 71

 

 

www.spoedpostharderwijk.nl

Huisartsenpost Lelystad  

 

0900 - 333 6 333

 

 

www.medrie.nl

Bij levensbedreigende spoed:

 

112

"Bij ons staat de mens echt centraal"

De afdeling reumatologie wordt gevormd door een betrokken en hecht team van reumatologen, reumaverpleegkundigen en assistenten. Een van die reumatologen is Judith Peeters.


“Kenmerkend voor onze afdeling is de persoonlijke benadering. Het contact met de patiënt houden we laagdrempelig. Patiënten met verdenking op ontstekingsreuma hebben snel toegang tot de zorg. Daarnaast wordt de zorg toegespitst op de patiënt. Kan iemand bijvoorbeeld niet tegen de medicatie, dan kijken we naar een oplossing die wel past. Bij ons staat de mens echt centraal.”

 

Samenwerking met specialisten

De samenwerking met andere collega medisch specialisten is hiervoor van belang volgens Peeters. “Helaas komt het voor dat patiënten naast de reumatologische ziekte nog een andere aandoening hebben, zoals diabetes mellitus en hart- en vaatziekten. Afstemming met andere collega’s over het starten van nieuwe medicatie is belangrijk. Gelukkig kunnen we dit heel efficiënt doen omdat we een goed ingericht elektronisch patiëntendossier hebben. Binnen ons ziekenhuis zijn de gegevens van mijn collega’s van gemeenschappelijke patiënten altijd in te zien wat bijdraagt aan de veiligheid en kwaliteit van zorg.”

 

Sociale begeleiding

Om persoonlijke zorg te kunnen bieden, is het belangrijk dat reumatologen en reumaverpleegkundigen goed op elkaar zijn ingespeeld. “We werken intensief samen en kennen de patiënten, ook omdat ze vaak langer onder behandeling zijn. De reumaverpleegkundigen gaan in op zorgvragen als: hoe ga je om met een reumatische ziekte in je dagelijkse leven? De verpleegkundige pakt deze vragen op terwijl de reumatoloog zich meer richt op het medisch inhoudelijke.”

Met name die sociale begeleiding vanuit de reumaverpleegkundige heeft volgens verpleegkundige Joke Visch een grote meerwaarde. “Als verpleegkundige kun je nog veel meer doen voor de patiënt dan de arts. Wanneer wij nieuwe patiënten zien, bespreken we het ziektebeeld, geven we uitleg over de medicatie en vertellen we wat je zelf kunt doen. We staan ook stil bij het leven met een chronische ziekte en wat dit met je doet. We hebben aandacht voor de thuissituatie en begeleiden het verwerkings- en acceptatieproces als je net te horen hebt gekregen dat je chronisch ziek bent. Om de zorg voor onze patiënten te verbeteren, werken we nauw samen met Reumanetwerk Randmeren. In dit netwerk werkt onze polikliniek samen met fysio-, Mensendieck- en Cesartherapeuten die zich extra geschoold hebben in het behandelen van patiënten met een reumatische aandoening.”

 

Zelf de regie

Judith Peeters: “We vinden het daarnaast belangrijk dat de patiënt zelf weer de regie heeft. Met het digitale patiëntendossier van het St Jansdal (Epic) geven we patiënten de mogelijkheid om de zorg ook vanuit huis te regelen door korte berichten en niet-urgente vragen in te sturen. Hierdoor verloopt een consult ook efficiënter. We proberen patiënten zoveel mogelijk de middelen te geven zodat ze zelf richting kunnen geven aan hun behandeling.”