l

Direct contact

Telefoonnummers

St Jansdal receptie (alle locaties)

0341 - 463911

Afsprakenbureau 

0341 - 463890

Poli-Apotheek St Jansdal

0341 - 435858

Helpdesk MijnStjansdal (8:30 - 16:30 uur)

0341 - 463700

Vragen over?


Heeft u een klachtKlik dan hier.

Of compliment? Klik dan hier.


Bent u van de PERS en heeft u een vraag? Klik dan hier.

Medische hulp buiten kantoortijden

Spoedpost Harderwijk  

 

085 - 773 73 71

 

 

www.spoedpostharderwijk.nl

Huisartsenpost Lelystad  

 

0900 - 333 6 333

 

 

www.medrie.nl

Bij levensbedreigende spoed:

 

112

Leonie Boven loopt mee in poli- en ziekenhuisapotheek

Apothekers genoeg in het ziekenhuis! St Jansdal heeft namelijk twee verschillende apotheken: de ziekenhuisapotheek en de Poli-Apotheek. Leonie Boven van de Raad van Bestuur liep een dagje mee om de verschillen en overeenkomsten te bekijken.

De Poli-Apotheek zit beneden naast het restaurant en is daarmee één van de meest zichtbare plekken in het ziekenhuis. Deze apotheek is er voor mensen die buiten het ziekenhuis verblijven of die na opname in ons ziekenhuis weer terug naar huis mogen.

 

“Mensen kunnen bij ons terecht met recepten van de huisarts, voor zelfzorgproducten en –advies”, legt apotheker Katja Kilian uit. “Daarnaast leveren we medicatie aan mensen die met ontslag gaan. Ook zorgen we ervoor, als schakel tussen de eerste en tweede lijn, dat het medicatiedossier helemaal klopt; dit delen we weer met de thuisapotheek.”

 

Het valt Leonie Boven op hoe rustig en kundig de medewerkers van de Poli-Apotheek patiënten te woord staan. “Het was voor mij echt een eyeopener om te zien hoeveel handelingen er per medicijn nodig zijn op de computer”, geeft ze aan. “Het is een ingewikkeld proces en fouten maken is geen optie. Petje af voor de medewerkers die alles zo nauwkeurig en met geduld uitvoeren. Om een medicijn uit te reiken is gewoon een enorme administratie nodig.”

 

De Poli-Apotheek maakt het mogelijk dat mensen thuis medicijnen krijgen geleverd in plaats van in het ziekenhuis toegediend. “Dit is een goede ontwikkeling”, knikt Katja. “Denk maar aan oncolytica of reumamiddelen. Over het algemeen gaat het om heel dure middelen, soms wel een paar duizend euro per doosje. De ziekenhuisapotheek verstrekt deze aan ons en wij zorgen ervoor dat de patiënten het krijgen. Dit is een mooi stukje samenwerking tussen de twee apotheken.”

 

Alles wat met geneesmiddelen te maken heeft, moet aan strenge veiligheids- en kwaliteitseisen voldoen. “Ik ben onder de indruk van de manier van werken”, geeft Leonie aan. “Op de werkvloer trof ik overal enorm betrokken medewerkers aan.” Katja vond het geweldig dat Leonie langs kwam. “Ze is heel toegankelijk, aardig en echt geïnteresseerd hoe het er allemaal aan toe gaat bij ons. Met haar frisse blik had ze direct ideeën hoe het bij ons nog efficiënter zou kunnen, mooi om te horen.”

 

 

 

Enorm verantwoordelijk werk

 

De ziekenhuisapotheek is niet zo eenvoudig te vinden; namelijk achteraan op de eerste verdieping. Deze afdeling zorgt er samen met de specialist voor dat opgenomen patiënten de juiste medicijnen  in de juiste dosering krijgen voorgeschreven en toegediend. Dit blijkt een ingewikkeld proces te zijn waar veel bij komt kijken. Zo heeft de apotheek eigen kwaliteitsfunctionarissen, eigen Epic-ondersteuners en een heel eigen logistiek. Apothekersassistente Judy van Gelder leidde ons rond.

 

“De ziekenhuisapotheek heb ik ervaren als een klein super specialistisch bedrijf binnen het ziekenhuis”, vertelt Leonie. “Bijzonder is dat ze in Nederland voorop lopen met automatiserings- en digitaliseringsprocessen en dat zie je hier terug. Alle geneesmiddelen worden van barcodes voorzien om het proces ook in de kliniek makkelijk en veiliger te maken. Dat klinkt eenvoudig, maar is een flinke klus. Maar door het scannen van het medicijn en de patiënt weet je zeker dat deze de goede medicatie krijgt.”

 

Patiënten krijgen bij opname een gesprek om alle medicijnen die iemand thuis gebruikt te controleren. Via een landelijk systeem heeft de apotheek inzicht in de medicijnen die iemand thuis gebruikt, als de patiënt tenminste toestemming heeft gegeven. “Hier spelen de medewerkers een heel belangrijke rol” zegt Leonie enthousiast. “We konden aanwezig zijn bij een medicatieverificatiegesprek met een patiënt; in de ‘eenvoudige’ medicatielijst van deze dame met slechts vier medicijnen zaten toch kleine foutjes die Judy snel kon herstellen. Dit is dus heel verantwoordelijk werk waarbij de deskundigheid van de medewerker bijzonder belangrijk is.”

 

De medewerkers van de ziekenhuisapotheek voeren zelf aseptische bereidingen uit, zoals bijvoorbeeld chemokuren. “Door een raam zag ik twee dames in volledig beschermende pakken de kuren bereiden”, aldus Leonie. “Dit is een zware taak die veel tijd vergt en erg secuur is; een goede samenwerking met de kliniek is van belang. Hoe later de order bij de apotheek binnenkomt, hoe meer er in korte tijd bereid moet worden. Ook hier is de toegenomen drukte goed te merken en dat geeft af en toe best uitdagingen.”

 

Vrijwel alle verpleeghuizen in de regio krijgen hun geneesmiddelen via de ziekenhuisapotheek geleverd. “De medewerkers vertelden hier zeer enthousiast over, voelen zich zeer betrokken”, lacht Leonie. “Ze overleggen ook veel met de artsen en verpleegkundigen over het stoppen of starten van medicatie. Daarvoor is veel waardering vanuit de regio; dit zien we terug aan het grote aantal verpleeghuizen dat voor het St Jansdal kiest.”

 

De medewerkers vertellen met passie en enthousiasme over hun rol binnen de apotheek. Judy vond het erg leuk dat Leonie er was: “Ik ben trots op mijn vak, praat daar ook graag over. Het was mooi om de kans te krijgen om te laten zien hoe belangrijk wij als schakel binnen het ziekenhuis zijn. Leonie is geen standaard directeur, strak in het pak ofzo. Nee, juist open en spontaan, heel makkelijk toegankelijk!”  

 

Lizanne Ganzevles