l

Direct contact

Telefoonnummers

St Jansdal receptie (alle locaties)

0341 - 463911

Afsprakenbureau 

0341 - 463890

Poli-Apotheek St Jansdal

0341 - 435858

Helpdesk MijnStjansdal (8.30 - 12.00 uur)

0341 - 463700

Vragen over?


Heeft u een klachtKlik dan hier.

Of compliment? Klik dan hier.


Bent u van de PERS en heeft u een vraag? Klik dan hier.

Medische hulp buiten kantoortijden

Spoedpost Harderwijk  

 

085 - 773 73 71

Website Spoedpost Harderwijk

 

www.spoedpostharderwijk.nl

Huisartsenpost Lelystad  

 

0900 - 333 6 333

Website Huisartsenpost Lelystad

 

www.medrie.nl

Bij levensbedreigende spoed:

 

112

Grote stroomstoring St Jansdal: eerste evaluatie

Donderdag 30 december is de stroom uitgevallen in ziekenhuis St Jansdal op locatie Harderwijk. Deze stroomstoring heeft anderhalf uur geduurd. Als gevolg van de stroomstoring is de poliklinische ziekenhuiszorg op alle locaties die dag geannuleerd. De spoedeisende hulp werd gesloten en er konden geen nieuwe patiënten worden opgenomen.

Oorzaak stroomstoring

Door een ons onbekende oorzaak is, even voor halftien, een dip ontstaan in het elektriciteitsnetwerk. Als gevolg hiervan is in de middenspanningsverdeler van het St Jansdal onmiddellijk een beveiliging in werking getreden die de stroomvoorziening naar een deel van het ziekenhuis heeft uitgeschakeld.

 

Noodstroomvoorzieningen
Het ziekenhuis beschikt over verschillende noodvoorzieningen.

 

Als eerste zijn er de noodstroomaggregaten die normaal gesproken bij stroomuitval direct de stroomvoorziening overnemen. Deze draaien op een dieselvoorraad waarmee het ziekenhuis ongeveer twee dagen vooruit kan.

Op dertig december zijn de noodaggregaten na de stroomuitval aangeslagen. Echter, doordat de bewuste beveiliging in de middenspanningsverdeler op dat moment nog was ingeschakeld, kon de door de noodstroomaggregaten opgewekte stroom niet aan het ziekenhuis geleverd worden. Om dit te herstellen waren werkzaamheden noodzakelijk die door een externe partij om 10:30 uur zijn uitgevoerd.

 

Als tweede back-up zijn er, voor alle belangrijke apparaten (bijvoorbeeld op de operatiekamers of de intensive care), accusystemen die maximaal enkele uren capaciteit hebben. Hierdoor had het ziekenhuis de tijd om de lopende operaties af te ronden en voorbereidingen te treffen voor een eventuele ontruiming. Gelukkig is dat niet nodig gebleken. Uit voorzorg werden er gedurende de dag wel enkele patiënten overgebracht naar ziekenhuizen elders.

 

Bij langdurige stroomuitval functioneren ook de ICT-systemen niet meer. Om veilige zorg te kunnen blijven leveren voor opgenomen patiënten is er daarom direct gestart met het afdrukken van patiëntgegevens. Dit is te allen tijde mogelijk met behulp van een printer en computer die door een separaat dieselaggregaat van stroom worden voorzien.

 

Crisisorganisatie
Direct na de stroomuitval is de crisisorganisatie in het ziekenhuis in werking gesteld om de situatie in kaart te brengen, knelpunten te inventariseren om met elkaar snel te kunnen handelen. Op alle afdelingen is hard, maar ook in kalmte gewerkt.  Leonie Boven, lid raad van bestuur: “In ieder ziekenhuis wordt jaarlijks geoefend op het omgaan met calamiteiten, de afgelopen jaren heeft de crisisorganisatie bijna onafgebroken een rol gespeeld in het ziekenhuis door de Corona-crisis. Het was die dag fijn om te ervaren dat alle Jansdallers inmiddels zoveel waardevolle routine hebben opgebouwd in crisismanagement.” 

 

Hulpdiensten snel ter plekke
Leonie Boven, lid raad van bestuur: “Omdat nagenoeg direct bekend was waar het probleem zat, maar niet duidelijk was hoelang de uitval zou duren, hielden wij rekening met verschillende scenario’s. Eén daarvan was de overplaatsing van patiënten. Daarom stonden politie, brandweer en ambulances klaar om hierin eventueel te ondersteunen. Gelukkig bleek een grootschalige ontruiming niet nodig en zijn er geen gevaarlijke situaties ontstaan. Het was fantastisch om te ervaren dat alle hulpdiensten zo snel ter plaatse waren om ons te ondersteunen. De nasleep van de storing was fors door het uitvallen van de ICT-systemen. De rest van de dag en nacht is er gewerkt om alle systemen weer operationeel te krijgen, zodat de reguliere en acute zorg vrijdag de 31e weer hervat kon worden.”

 

Extern onderzoek moet antwoord geven op de resterende vragen
Het ziekenhuis gaat de komende weken, de gebeurtenissen verder evalueren en analyseren. Om dit objectief te kunnen doen, wordt onafhankelijke externe expertise ingeschakeld. Gezien de complexiteit zal dit onderzoek enige tijd duren.

 

We beseffen dat de gebeurtenissen een grote impact hebben gehad op medewerkers, medisch specialisten, patiënten en bezoekers. Het was echter goed om te ervaren dat de noodprotocollen werken en de medewerkers hebben laten zien dat ze weten wat ze moeten doen in dit soort gevallen. Nu het ziekenhuis weer volledig operationeel is, doen we er alles aan om de uitgestelde zorg in te halen. 

 

4 januari 2022