l

Direct contact

Telefoonnummers

St Jansdal Harderwijk

0341 - 463911

St Jansdal Lelystad

0341 - 463590

Poli-Apotheek St Jansdal

0341 - 435858

Helpdesk MijnStjansdal (8.30 - 12 u)

0341 - 463700 

 

Medische hulp buiten kantoortijden

Bij levensbedreigende spoed

112

Harderwijk: Medicamus Spoedpost  

0900 - 341 0 341

Website: Medicamus Spoedpost

 

Lelystad: huisartsenpost Medrie  

0900 - 333 6 333

Website: Huisartenpost Lelystad

 

 

 

Zorgkosten

De prijs van uw totale behandeling (van het eerste consult tot en met de laatste controle) is afhankelijk van de aandoening waarvoor u het ziekenhuis bezoekt. Daarom is het slechts mogelijk om voorafgaand aan een bezoek of behandeling indicatief een prijs te stellen. De meeste tarieven voor ziekenhuistrajecten liggen echter hoger dan het verplichte eigen risico, dus dat bedrag zult u in de meeste gevallen moeten betalen.

Voor een meer precieze prijsopgaaf is een eerste diagnose en een globaal behandelplan noodzakelijk.

 

Mogelijk blijkt bij een bezoek aan het ziekenhuis dat u meer of minder zorg nodig heeft dan verwacht. Dit kan betekenen dat de zorgnota hoger of lager uitvalt dan de vooraf begrootte prijs.

Wat is een DBC (Diagnose Behandel Combinatie)?

Het ziekenhuis brengt de kosten van uw behandeling in rekening aan de hand van een Diagnose Behandeling Combinatie (DBC). Een DBC bestaat uit een diagnose van de specialist en alle behandelingen die hieruit volgen. Elke DBC heeft een eigen prijs en bestaat uit honorariumbedragen voor de specialist en een kostenvergoeding voor het ziekenhuis. Na afloop van de behandeling (van het eerste consult tot en met de laatste controle) ontvangt u één zorgnota voor het totale traject. Er zijn ruim 4.000 DBC-zorgproducten. 

 

Als een patiënt zich bij de zorgaanbieder meldt met een zorgvraag, opent de zorgaanbieder een zorgtraject. In dit traject legt de zorgaanbieder vast welke activiteiten zijn uitgevoerd om een diagnose vast te stellen en om een eventuele aandoening te behandelen. Na afloop van deze periode wordt het DBC-zorgproduct afgesloten en de rekening opgemaakt. Bij verzekerde zorg gaat de rekening direct naar uw verzekeraar gestuurd. Indien het geen verzekerde zorg is, ontvangt u zelf de nota.

 

Consult op afstand

Naar het ziekenhuis voor een afspraak met uw medisch specialist? Vanaf 1 januari 2018 is dit niet altijd meer nodig. Door een wijziging in de regelgeving van de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) is het nu mogelijk om telefonisch of digitaal (via MijnStJansdal)  een vervolgafspraak met uw medisch specialist te hebben. Dit consult wordt in een DBC bij uw zorgverzekeraar gedeclareerd. Dit kan ten koste gaan van uw verplichte eigen risico.

 

Wanneer worden zorgkosten rechtstreeks bij u in rekening gebracht?

In bepaalde situaties worden de zorgkosten rechtstreeks bij de patiënt in rekening gebracht. Als patiënt bent u zelf verantwoordelijk voor het betalen van deze factuur. Hierbij gaat het om:

  • Niet-gecontracteerde zorg (passantentarief)
  • (Gedeeltelijk) niet-verzekerde zorg
  • Behandelingen van patiënten zonder zorgverzekering (passantentarief)