l

Direct contact

Telefoonnummers

St Jansdal receptie (alle locaties)

0341 - 463911

Afsprakenbureau 

0341 - 463890

Poli-Apotheek St Jansdal

0341 - 435858

Helpdesk MijnStjansdal (8:30 - 16:30 uur)

0341 - 463700

Vragen over?


Heeft u een klachtKlik dan hier.

Of compliment? Klik dan hier.


Bent u van de PERS en heeft u een vraag? Klik dan hier.

Medische hulp buiten kantoortijden

Spoedpost Harderwijk  

 

085 - 773 73 71

 

 

www.spoedpostharderwijk.nl

Huisartsenpost Lelystad  

 

0900 - 333 6 333

 

 

www.medrie.nl

Bij levensbedreigende spoed:

 

112

Wij kiezen voor maatwerk

Publicatiedatum: juni 2019

Maatwerk in plaats van de one-size-fits-all-benadering zorgt voor nieuwe digitale leervormen in de vorm van interactieve video’s. “Deze manier van leren past bij de hedendaagse zorgprofessional”, vertelt Jennie den Besten, hoofd van de St Jansdalacademie. “Die hoeft niet te horen wat hij al weet of kan opzoeken. Ga daarom uit van de aanwezige kennis en kunde. En houd het kort: liever tien keer drie minuten, dan één keer dertig minuten.”  

 

Aantoonbaar bekwaam

De zorgprofessional van nu moet op steeds meer onderwerpen aantoonbaar bekwaam zijn. “De kennis en vaardigheden moeten up-to-date zijn om de patiëntveiligheid te garanderen”, legt Jennie uit. “Het leren hiervoor mag echter weer niet ten koste gaan van de zorg voor de patiënt. Daarom gaan onze medewerkers alleen nog maar naar het klaslokaal als dit voor het aanleren van bepaalde vaardigheden noodzakelijk is. De overige vaardigheden leren ze online, bijvoorbeeld door middel van interactieve video’s.”

 

Meerdere mogelijkheden

De interactieve video’s bieden meerdere mogelijkheden. Zo is het een goed middel om de praktische toepasbaarheid van de stof in beeld te brengen. Ook is het uitermate geschikt voor gepersonaliseerd leren. “De zorgprofessional  kiest zelf wat relevant voor hem is”, vertelt Jennie. “Niet-relevante stof slaat hij over en dat scheelt tijd. Deze tijd kan weer besteed worden aan het bed om zorg te verlenen. Ze kunnen ook direct de opgedane kennis in de praktijk toepassen, vertalen het naar hun eigen werksituatie. Dat motiveert bij het leren.”

 

Medewerkers gebruiken de interactieve video’s om zich in bepaalde vaardigheden te bekwamen, bijvoorbeeld in de omgang met hoog-risicoapparatuur. “Dat gebeurt vrijwillig, de leercontent is niet verplicht”, aldus Jennie. “Medewerkers moeten wel elk jaar een bekwaamheidsverklaring tekenen. Als ze aangeven zich niet zeker te voelen in het gebruik van de apparatuur, krijgen ze leerstof aangeboden. Ze kunnen dan de interactieve video’s raadplegen. Dit werkt goed zo zonder verplichting. Mensen voelen zich zo verantwoordelijk en zijn zich bewust van risico’s. Ze kiezen zelf voor bijscholing en zijn gemotiveerd om bij te leren.”

 

Deze manier van leren werkt volgens Jennie alleen als er een vorm van controle is. “Deze taak ligt bij de leidinggevende; die moet aan de professional vragen of diegene de bekwaamheidsverklaring heeft getekend. Ook is het van belang om inhoudsdeskundigen te betrekken bij het maken van de scripts van de video’s. Alle belangrijke onderwerpen moeten gedekt zijn.”

 

Lizanne Ganzevles