l

Direct contact

Telefoonnummers

St Jansdal receptie (alle locaties)

0341 - 463911

Afsprakenbureau 

0341 - 463890

Poli-Apotheek St Jansdal

0341 - 435858

Helpdesk MijnStjansdal (8:30 - 16:30 uur)

0341 - 463700

Vragen over?


Heeft u een klachtKlik dan hier.

Of compliment? Klik dan hier.


Bent u van de PERS en heeft u een vraag? Klik dan hier.

Medische hulp buiten kantoortijden

Spoedpost Harderwijk  

 

085 - 773 73 71

 

 

www.spoedpostharderwijk.nl

Huisartsenpost Lelystad  

 

0900 - 333 6 333

 

 

www.medrie.nl

Bij levensbedreigende spoed:

 

112

Inzet op begrijpelijke communicatie voor iedereen

Communicatie-aanpak Lelystad - Met de doorstart van het ziekenhuis in Lelystad lag er een grote uitdaging voor communicatie: hoe zorg je ervoor dat alle Lelystedelingen goed geïnformeerd worden over het zorgaanbod? Hoe brengen we de zorg van het St Jansdal écht dichtbij de inwoners en ook bij de mensen die moeite hebben met lezen en schrijven, niet digitaal vaardig zijn of vanwege een visuele beperking moeilijk informatie kunnen vergaren. Om dit goed aan te pakken, zijn we de samenwerking aangegaan met diverse welzijnsorganisaties in Lelystad.

atiënten van ons ziekenhuis kunnen veel informatie online vinden en eenvoudig online een afspraak maken. Het maakt ons ziekenhuis voor veel mensen toegankelijker. Dit geldt alleen niet voor mensen die moeite hebben met lezen en schrijven en onvoldoende digitaal vaardig zijn. Zij kunnen lastig informatie opzoeken en beoordelen. Patiënten en bezoekers van het ziekenhuis missen daardoor essentiële informatie. Volgens cijfers van Stichting Lezen en Schrijven is 17 procent van de inwoners in Lelystad (77.260, laatste telling 2018) laaggeletterd. Dit ligt hoger dan het landelijk gemiddelde van 11 procent. Om de informatiekloof tussen het ziekenhuis en deze doelgroep te verkleinen, is het St Jansdal samen met de gemeente Lelystad en Zilveren Kruis gestart met het project communicatie-aanpak Lelystad. Stichting Behoud Ziekenhuis Lelystad is hier ook bij betrokken. Belangrijk in die aanpak is dat onze informatie toegankelijk moet zijn voor alle inwoners in Lelystad. 

 

Caption

Zorg dichtbij voor iedereen

Eén van de speerpunten in de communicatie-aanpak is het vergroten van de zichtbaarheid van het St Jansdal in Lelystad: laten zien dat we er zijn en vertellen wat we doen. Dat betekent ook de stad en de wijken in. Omdat we dit niet alleen kunnen doen, zijn we de samenwerking aangegaan met diverse welzijnsorganisaties in Lelystad die in nauw contact staan met deze doelgroepen. Stichting Welzijn Lelystad, Stichting IDO, FlevoMeer bibliotheek, Huis voor Taal en de Voedselbank helpen bij het mondeling overbrengen van informatie en nieuws over het ziekenhuis. We geven voorlichting in de bibliotheek. 

 

Persoonlijk en dichtbij

Daarnaast nemen we één keer in de vier tot zes weken deel aan de inloopspreekuren van Stichting IDO die worden gehouden in de wijkcentra in de Waterwijk en de Atolwijk. De laatste voorlichtingsbijeenkomsten stonden in het teken van het nieuws over de gratis pendeldienst tussen Harderwijk en Lelystad en de opening van de afdeling Kort Verblijf. Door persoonlijk aanwezig te zijn, maken we moeilijke informatie makkelijker toegankelijk voor iedereen. Ook geeft het ons de gelegenheid om ervaringen over en in het ziekenhuis te horen van de bewoners. Reacties als ‘Fijn dat er wel een ziekenhuis is’, en ‘Ik wist niet dat er een spoedpoli was’ en vragen als ‘Tot hoe laat is de spoedpoli open?’ en ‘Hoe zit het met het vervoer van en naar Harderwijk?’ zijn voor ons erg waardevol om mee te nemen in onze communicatie. 

 

Makkelijke plaatjes en eenvoudiger taalgebruik

Om St Jansdal in Lelystad nog beter op de kaart te zetten en ook het voorlichtingsmateriaal begrijpelijk te maken voor een grote doelgroep, focussen we in de communicatie ook op beeldverhalen, waarbij het verhaal wordt verteld aan de hand van afbeeldingen en eenvoudige, korte teksten. Hier hebben we een start mee gemaakt door flyers met daarop het actuele zorgaanbod te verspreiden via de voedselkratten van de Voedselbank. 

 

In de toekomst gaan we nog meer werken met visuele communicatie, waaronder animaties en films. Om de toegankelijk van onze website te vergroten, maken we op www.stjansdal.nl gebruik van een voorleesfunctie, waarbij de geschreven tekst hardop wordt voorgelezen. Dit is een handige tool voor slechtzienden en voor mensen die moeite hebben met lezen. Daarnaast blijven we in gesprek met welzijnsorganisaties in Lelystad en maken we gebruik van de tips en de hulpmiddelen die beschikbaar worden gesteld door Stichting Lezen en Schrijven. 

 

Vriendelijke medewerkers

John is met hulp van het IDO uit de schulden gekomen en zet zich nu in als vrijwilliger. “Ik vind het jammer dat het oude ziekenhuis failliet is, daarom moest ik niet zo lang geleden voor een opname naar Almere. Ik ben wel blij dat er een ziekenhuis is in Lelystad. Voor mijn afspraken met de cardioloog kan ik hier terecht en soms gaat er een wijkverpleegkundige met mij mee, zodat ik niet alleen hoef te gaan. Wat mij opvalt, is dat de medewerkers in het ziekenhuis zich vriendelijk opstellen. Ze nemen hier echt de tijd voor je, ook als je het niet zo goed begrijpt.”

 

Astrid Dhanai