l

Direct contact

Telefoonnummers

St Jansdal Harderwijk

0341 - 463911

St Jansdal Lelystad

0341 - 463590

Poli-Apotheek St Jansdal

0341 - 435858

Helpdesk MijnStjansdal (8.30 - 12 u)

0341 - 463700

Medische hulp buiten kantoortijden

Bij levensbedreigende spoed

112

Harderwijk: Medicamus Spoedpost  

0900 - 341 0 341

Website: Medicamus Spoedpost

 

Lelystad: huisartsenpost Medrie  

0900 - 333 6 333

Website: Huisartenpost Lelystad

 

 

 

Cognitieve gedragstherapie

Eén van de patiënten van Noortje Roussel heeft zijn verhaal op papier gezet. Hij heeft goed kunnen profiteren van cognitieve gedragstherapie voor zijn seksuele problemen. 

 

Sinds ik seksueel actief ben, heb ik altijd last gehad van vroegtijdig klaarkomen. Elke seksuele ervaring was hierdoor ongemakkelijk. Seks was niet iets plezierigs, maar iets ongemakkelijks. Altijd was er de angst om iemand teleur te stellen en de schaamte als dat gebeurde. In mijn relaties zorgde het voor veel spanning. Vaak wilde ik geen seks, omdat het bevredigen van mijn partner hard werken was. Zolang mogelijk uitstellen, zo snel mogelijk weer in staat zijn om te presteren. Ook kon ik er slecht over praten, de schaamte zat zo diep dat ik er zelfs met mijn levenspartner niet over kon praten.   

 

Ik begreep het niet, waarom gebeurt mij dit? Het beheerste veel delen van mijn leven, ik vermeed seksuele ervaringen en mijn relaties liepen erop stuk. Op een gegeven moment heb ik de schaamte overwonnen door hulp te vragen. Bij de seksuoloog werd nog eens bevestigd dat het probleem niet fysiek was. Ik ben immers een gezonde jongeman die lichamelijk geen klachten had. Bij de eerste ontmoeting was ik al blij dat ik de stap gezet had. Er werd mij verzekerd dat er goede resultaten werden geboekt op dit gebied. Waarom ik dan niet?  

 

Tijdens de behandelsessies werd al snel duidelijk dat het probleem dieper zat. Onzekerheid en schaamte voelde ik niet alleen in bed. Dit beeld werd duidelijk door het opstellen van gedachtenschema’s. Tussen de sessies door hield ik bij wat ik aan ervaringen op deed, wat ik daarbij dacht, hoe ik me daar bij voelde en hoe ik mij vervolgens ging gedragen. Wat ik ervaarde en voelde was mijn beeld van de werkelijkheid en werd beïnvloed door denkfouten. Mijn beeld was erg negatief over mezelf in samenzijn met mensen, te negatief. Ook vermeed ik veel situaties om de mogelijke schaamte die erbij hoorde niet te voelen. 

 

We zijn gaan werken aan het niet-vermijden van situaties en het bewust worden van de negatieve gedachten. Niet voor anderen denken. Niet denken over wat anderen denken. En wat maakt het uit wat anderen denken? Het opschrijven van gedachten en gebeurtenissen hielp. Er later op terugkijkend geeft het je inzicht hoe snel je een verkeerde conclusie trekt of hoe zinloos het is om mee bezig te zijn. Mijn zelfbeeld is verbeterd, ik ben me minder gaan aantrekken van wat anderen zouden kunnen denken. De schaamte werd minder en het zelfvertrouwen groter. Seksueel had dit positieve gevolgen. Niet langer maak ik me druk om of het mis gaat. Seks is inmiddels positief en geen opgave meer.