l

Direct contact

Telefoonnummers

St Jansdal Harderwijk

0341 - 463911

St Jansdal Lelystad

0341 - 463590

Poli-Apotheek St Jansdal

0341 - 435858

Helpdesk MijnStjansdal (8.30 - 12 u)

0341 - 463700

Medische hulp buiten kantoortijden

Bij levensbedreigende spoed

112

Harderwijk: Medicamus Spoedpost  

0900 - 341 0 341

Website: Medicamus Spoedpost

 

Lelystad: huisartsenpost Medrie  

0900 - 333 6 333

Website: Huisartenpost Lelystad

 

 

 

Ervaringen uit Spijkenisse

Spoedpoli in plaats van Spoedeisende Hulp

 

20 februari 2019. In 2013 had het Ruwaard van Putten ziekenhuis in Spijkenisse een trieste primeur: als eerste ziekenhuis in Nederland ging het failliet. Een paar jaar later gebeurde het nogmaals. Het bleek dat een volledig ziekenhuis op die plek niet zelfstandig het hoofd boven water kon houden.

Het Maasstad Ziekenhuis en Het Van Weel-Bethesda Ziekenhuis namen het bestuur van het ziekenhuis over en doopten het om tot Spijkenisse Medisch Centrum. Zij gingen verder met een nieuwe visie: zorg dichtbij als het kan en verder weg als het moet. “We moesten keuzes maken”, zegt bestuurder Paul van Velden. “Belangrijk was om de zorg in Spijkenisse toekomstbestendig te maken.”

 

Basiszorg
Een aantal afdelingen voor acute zorg sloten, zoals de IC, hartbewaking en SEH. De spoedpost kwam ervoor terug. “Mensen kunnen hier nu goed terecht voor basiszorg”, aldus Van Velden. “Vrijwel alle disciplines draaien poli en mensen kunnen laagcomplexe behandelingen en chirurgie krijgen. Voor meer specialistische zorg hebben we afspraken met medisch specialisten uit de omliggende ziekenhuizen.”

 

De nieuwe manier van werken werpt zijn vruchten af. “De kosten zijn gedaald en de omzet is gestegen”, legt voorzitter van de Raad van Bestuur Paul Langenbach uit. “Natuurlijk hadden de maatregelen impact op de bevolking, gaf het grote onrust. Maar twee keer hebben we gezien dat een volledig ziekenhuis niet rendabel was. Bovendien kan er steeds meer in een ambulance. Je bent daarin vaak beter af dan in een klein ziekenhuis.”

Na vijf jaar blijkt de formule succesvol te zijn en de klanttevredenheid is hoog. “We scoren in alle lijstjes rond de negen. Daarnaast hebben we geen meldingen gehad over incidenten of calamiteiten sinds de spoedpoli open is”, vertelt Van Velden. “Natuurlijk zou de bevolking liever een SEH om de hoek willen hebben. Maar de afspraken die er liggen met bijvoorbeeld ambulances en andere ziekenhuizen zijn goed. Dit blijkt gewoon een werkbare constructie te zijn.”