l

Direct contact

Telefoonnummers

Algemeen (receptie)

0341 - 463911

Afsprakenbureau, incl Dronten en Nijkerk 

0341 - 463890

Informatielijn inwoners Flevoland

0341- 463590

Poli-Apotheek St Jansdal

0341 - 435858

Vragen over MijnStjansdal.nl (8.30 - 12 u)

0341 - 463700 

 

Medische hulp buiten kantoortijden

Bij levensbedreigende spoed

112

Medicamus Spoedpost (Harderwijk) 

0900 - 3410341

Website Medicamus Spoedpost Harderwijk 

Voorbereiden_Op-Opname

Wat te doen bij bedplassen

Inhoud van dit artikel
    Inhoud van dit artikel

      Wat te doen bij bedplassen?

      Wanneer u met uw kind wilt gaan trainen om `s nachts droog te blijven zijn de volgende dingen belangrijk.

      • Laat uw kind overdag 1 – 1,5 liter drinken.
      • Laat uw kind overdag zo`n 7 keer plassen.
      • Geef het kind voor het slapen geen koolzuurhoudende dranken of koffie.
      • Hanteer vaste tijden tijdens het trainen, ook voor het slapen.
      • Start niet met trainen wanneer er spannende dingen aankomen zoals een nieuwe school etc.

       

      U kunt gaan trainen met een plaswekker vanaf een leeftijd van 8 jaar en als u kind gemotiveerd is om er mee aan het werk te gaan. Sommige kinderen moeten er ouder voor zijn. U kunt een plaswekker bestellen bij de firma urifoon: www.urifoon.nl. Via de aanvullende ziektekostenverzekering kunt u mogelijk een gedeelte van de kosten vergoed krijgen.

       

      Hieronder geven wij u enkele richtlijnen hoe u met uw kind kunt werken aan het droog worden.
       

      Wanneer u met uw kind begint met trainen

      De eerste twee nachten doet u samen met uw kind de volgende natte oefening: een uur voor het slapen gaan gaat u samen met uw kind oefenen om het kind aan het geluid van de wekker te laten wennen. Uw kind maakt zich klaar om naar bed te gaan. Uw kind zet de plaswekker klaar. Zet de wekker zover van het bed af, dat uw kind het bed uit moet om de wekker uit te zetten.

      Daarna doet u bijvoorbeeld samen een spelletje en laat u ondertussen 15 keer de wekker afgaan. Iedere keer dat de wekker afgaat doet uw kind het volgende:

      • de wekker uitzetten
      • naar de WC gaan
      • voelen: ‘Moet ik plassen?’
      • weer naar bed gaan
      • en voelen: ‘Is mijn bed droog?’

       

      Na deze 15 keer mag uw kind even een half uur lezen en dan nog even plassen. Dit noemen we: plassen-rusten-plassen

       

      De natte oefening doet u verder alleen nog de avond na een natte nacht. Het plassen-rusten-plassen blijft u gedurende de hele training doen.

       

      Verder moet uw kind vóór het slapen herhalen: ‘Als ik moet plassen word ik wakker van de wekker.`

       

      Is uw kind ondanks de wekker toch nat, laat hem/haar dan zoveel mogelijk zelf het bed en de kleding verschonen. Sluit daarna de plaswekker weer aan.

       

      Vul `s morgens de kalender in die bij de wekker geleverd is, of die u van de urotherapeut hebt ontvangen.

       

      Soms helpt het wanneer u uw kind halverwege de nacht (bijvoorbeeld om half 2) een keer wekt om te plassen. Laat hem/haar wel goed wakker worden. Spreek bijvoorbeeld van te voren een codewoord af. Dit dient wel ieder nacht een ander woord te zijn. Als uw kind die nacht droog blijft kunt u het wekmoment telkens een half uur vervroegen tot een uur na het slapen gaan. Daarna kunt u met wekken stoppen.
       

      Uw kind is droog

      Wanneer uw kind 14 nachten achtereen droog is, mag u met de wekkertraining stoppen. Het blijft wel van belang het plassen-rusten-plassen te doen. Voor het slapen gaan moet uw kind voortaan zeggen: ‘Ik blijf droog vannacht. Als ik moet plassen word ik wakker en ga naar de WC om te plassen.’
       

      Opnieuw wekkertraining

      Als uw kind binnen één week twee nachten nat is, start dan weer met de wekker. Een training kan op deze manier zo`n drie maanden duren. Zo lang er nog vooruitgang is, is uw kind op de goede weg.

      Merkt u na vier tot zes weken geen verbetering en de wekker gaat nog net zo vaak als bij aanvang van de training, dan is uw kind er nog niet aan toe. Probeer het dan over een jaar nog eens.

      Ook na drie maanden trainen zonder het gewenste resultaat is het verstandig om de training te stoppen en het over een jaar nog eens te proberen.
       

      Informatie en vragen

      Wilt u meer informatie dan kunt u dit lezen in het boek:
      ‘Bedplassen daar wil je vanaf’,
      ISBN 978 90 7459 760 9.

      Bij vragen of problemen kunt u contact opnemen met de kindercontinentie verpleegkundige, telefoon (0341) 463441.

       

       

      De informatie op deze website is met de grootst mogelijke zorg samengesteld. Desondanks kunnen geen rechten aan de vermelde informatie ontleend worden. Meer informatie https://www.stjansdal.nl/disclaimer