l

Direct contact

Telefoonnummers

St Jansdal receptie (alle locaties)

0341 - 463911

Afsprakenbureau 

0341 - 463890

Poli-Apotheek St Jansdal

0341 - 435858

Helpdesk MijnStjansdal (8.30 - 12 u)

0341 - 463700

Medische hulp buiten kantoortijden

Bij levensbedreigende spoed

112

Harderwijk: Medicamus Spoedpost  

0900 - 341 0 341

Website: Medicamus Spoedpost

 

Lelystad: huisartsenpost Medrie  

0900 - 333 6 333

Website: Huisartenpost Lelystad

 

 

 

Voorbereiden_Op-Opname
Folders

Hart- en vaatziekten bij reumatoïde artritis, Reumatologie

Inhoud van dit artikel
    Inhoud van dit artikel

      Uw reumatoloog heeft u geïnformeerd over de screening op hart- en vaatziekten. Hier kunt u meer lezen over dit onderzoek.

       

      Wat houdt het onderzoek in?

      Tijdens het volgende bezoek aan de reumaverpleegkundige wordt er ingeschat of u een verhoogd risico heeft op het krijgen van hart- en vaatziekten in de toekomst. Bij patiënten met reumatoïde artritis is er sprake van een verhoogd risico op hart- en vaatziekten ten opzichte van gezonde mensen. Dit risico is vergelijkbaar met mensen die diabetes mellitus (suikerziekte) hebben. We vinden het belangrijk dit risico te beoordelen omdat er mogelijkheden bestaan om het risico op hart- en vaatziekten te beperken.

       

      Om vast te kunnen stellen òf er bij u sprake is van een verhoogd risico hebben we meer gegevens nodig. Die verkrijgen we onder ander uit:

      • Een vragenlijst die u van de reumatoloog heeft gekregen. Inmiddels heeft u die ingevuld en bij de assistente ingeleverd.

      • Bloedonderzoek met extra bepalingen waaronder uw cholesterol. Dit moet nuchter afgenomen worden, dat wil zeggen bloed prikken vóór het ontbijt.

      • Uw lengte, gewicht en bloeddruk.

       

      Tijdens het gesprek met de reumaverpleegkundige worden de vragenlijst en bloeduitslagen met u  besproken en wordt uw bloeddruk gemeten.

       

      Als alle gegevens zijn verzameld kunnen we iets zeggen over een mogelijk risico op hart- en vaatziekten in de komende 10 jaar. Mocht er bij u sprake zijn van een verhoogd risico dan wordt u doorverwezen naar uw huisarts voor advies en eventuele behandeling.

       

      Hart- en vaatziekten

      Hart- en vaatziekten (afkorting HVZ) is de verzamelnaam voor aandoeningen die het hart en het vaatstelsel aangaan. Voorbeelden hiervan zijn hartinfarcten, beroertes, ischemische aanvallen (TIA) en vaatlijden van de grote vaten (zoals etalagebenen).

       

      Reumatoïde artritis (afkorting RA) is een vorm van ontstekingsreuma, die zich kenmerkt door langdurige gewrichtsontstekingen. Het hebben van deze ontstekingen is één van de risicofactoren voor het ontstaan van hart- en vaatziekten. Mensen met RA hebben meer kans op het krijgen van slagaderverkalking en ook heeft RA een ongunstig effect op het cholesterolgehalte in het bloed. Als gevolg hiervan hebben mensen met langdurig bestaande RA en/of hoge ziekteactiviteit een grotere  kans op hart- en vaatziekten dan mensen zonder RA. Dit houdt in dat de kans op hartinfarct en beroerte en het overlijden aan de gevolgen daarvan is verhoogd.

       

      Slagaderverkalking (atherosclerose) is misschien wel de meest onderschatte aandoening van de bloedvaten. Men voelt het meestal niet, maar toch heeft slagaderverkalking verstrekkende gevolgen. Door slagaderverkalking raken bloedvaten vernauwd of verstopt,

      waardoor organen of ledematen onvoldoende of geen zuurstof krijgen. Afhankelijk van de plaats in het lichaam kan dit onder andere leiden tot bijvoorbeeld een hart- of herseninfarct.

       

      Medicijnen tegen reumatoïde artritis en hart- en vaatziekten

      Met specifieke reuma-remmende geneesmiddelen lukt het steeds beter reumatoïde artritis te behandelen. Deze reuma-remmende geneesmiddelen vormen samen de groep DMARD’s. Medicijnen uit deze groep zijn bijvoorbeeld Methotrexaat, Leflunomide, Plaquenil en Sulfazalazine en ook de biologicals.

       

      DMARD’s (Disease – modifying antirheumatic drugs)

      Dit zijn reuma-remmende geneesmiddelen die het ziektebeloop van reuma gunstig kunnen beïnvloeden.

       

      Door deze medicatie kunnen de ontstekingen beter onderdrukt worden. Het resultaat hiervan is dat:

      1. Het ontstekingsproces in de gewrichten afneemt. Hierdoor zijn er minder gewrichtsklachten, minder pijn en minder gewrichtsschade. Het positieve effect daarvan is dat mensen beter en meer kunnen bewegen waardoor klachten van hoge bloeddruk, overgewicht en diabetes verminderen.

      2. Het ontstekingsproces in de slagaderen vermindert.

       

      Beide processen (1 en 2)  hebben een positief effect op hart en bloedvaten. 

       

      Conclusie

      Door gebruik van DMARD’s (lagere ziekte activiteit) vermindert de kans op hart- en vaatziekten.

       

      Wat kunt u zelf doen om het risico te verlagen?

      Als u uw risico op hart- en vaatziekten wilt verlagen, kan dat betekenen dat u uw leefstijl moet aanpassen. Voor een groot deel kunt u zelf bijdragen aan een goede hart- en vaatconditie. Het belangrijkste is dat u probeert op een gezonde manier te leven. Denk hierbij aan de volgende zaken.

       

      Neem de voorgeschreven medicatie trouw in

      Bij reuma-remmende medicatie gaat het niet om een kuur, maar zult u gedurende langere tijd één of meerdere geneesmiddelen nodig hebben. Neem deze geneesmiddelen volgens voorschrift van uw reumatoloog in. De reuma-remmers zorgen er mogelijk voor dat het ontstekingsproces niet alleen in de gewrichten maar ook in de slagaderen verminderd wordt.

       

      Beweeg voldoende

      Meer bewegen is gunstig om de conditie van uw gewrichten, spieren en pezen in stand te houden of te verbeteren. Verder heeft lichaamsbeweging een gunstige invloed op het cholesterolgehalte in het bloed, op de bloeddruk en het gewicht.

       

      De ‘Nederlandse Norm voor Gezond Bewegen’ voor volwassenen is minimaal een half uur matig intensief bewegen per dag. Matig intensief bewegen is:

      • wanneer u behoorlijk moet ademhalen zonder dat u buiten adem raakt. 

      • wanneer uw hart sneller gaat kloppen.

      Als u niet gewend bent om te bewegen kunt u ook beginnen met 3 x 10 minuten of 2 x 15 minuten.

       

      Het extra bewegen kunt u geleidelijk opbouwen. Veel nuttige manieren van bewegen passen gewoon in uw dagelijkse routine, zoals:

      • Neem de trap in plaats van de lift, indien dit voor u haalbaar is.

      • Ga naar uw werk of doe boodschappen met de fiets in plaats van de auto.

      • Maak dagelijks een wandeling.

      • Kies een sport die u leuk vindt; soms stimuleert het om dit samen met iemand te gaan doen. Wat de één leuk vindt, ziet de ander niet zitten. Kies daarom iets wat bij u past; dan is de kans groter dat u het volhoudt.

       

      Stop met roken

      Stoppen met roken vermindert het ontwikkelen van slagaderverkalking en verlaagt de kans op hart- en vaatziekten. Roken heeft ook een ongunstig effect op de reumatoïde artritis zelf.

       

      Blijf op gewicht of val mogelijk iets af

      De druk op uw gewrichten mag niet te groot worden; het is daarom van belang dat u goed op gewicht blijft of bij overgewicht mogelijk iets afvalt. Bij overgewichtzal het verminderen van gewicht met 5 of 10% ook de kans op het krijgen van hart- en vaatziekten aanzienlijk verlagen.

       

      Eet gezond en afwisselend

      U hoeft geen dieet te volgen. Het advies is een gezonde voeding, zoals dat eigenlijk voor iedereen geldt. Belangrijke spelregels zijn:

      • Een gezonde voeding bestaat uit een ontbijt, lunch en een warme maaltijd. Met niet meer dan drie gezonde tussendoortjes, zoals bijvoorbeeld fruit of een plak ontbijtkoek.

      • Eet gevarieerd en niet te veel.

      • Eet veel vers fruit (zeker 2 stuks) en veel groente (zeker 250 gram), bijvoorbeeld fruit bij het ontbijt en rauwkost bij de lunch (veel vitamines en mineralen).

      • Bereid uw eten zelf met (verse) kruiden en specerijen, zonder pakjes en zakjes.

      • Eet volkoren producten; volkoren brood, volkoren pasta en zilvervliesrijst (veel vezels).

      • Drink voldoende water: 1,5 - 2 liter vocht per dag.

      • Drink geen of weinig alcohol; maximaal 1 glas per dag.

      • Eet plantaardige (onverzadigde) vetten in noten, zaden, olijven en avocado.

      • Eet minder verzadigd vet, wat vooral zit in dierlijke producten met uitzondering van vis. Eet minder vlees en varieer met vis, peulvruchten, ei en noten.

      • Gebruik olie of vloeibare bak- en braadproducten in plaats van hard vet.

      • Eet minder producten met suiker en geharde vetten (koekjes).

       

      Meer adviezen kunt u vinden op de website van het Voedingscentrum.

       

      Uw leefstijl veranderen kan moeilijk zijn, maar u zult merken dat u zich na enige tijd fitter gaat    voelen.

       

      Cholesterol- en bloeddrukverlagende medicatie

      Niet ieder mens is hetzelfde. Dat betekent dat voor sommige mensen bovenstaande adviezen al voldoende zijn om de kans op hart- en vaatziekten te beperken. Bij andere mensen heeft het lichaam een steuntje in de rug nodig in de vorm van cholesterol- en bloeddruk verlagende geneesmiddelen.

       

      Om te weten te komen of uw lichaam een steuntje in de rug nodig heeft, wordt door uw reumatoloog en reumaverpleegkundige uw risicoprofiel voor hart- en vaatproblemen bepaald. Indien noodzakelijk zal uw huisarts medicatie voorschrijven.

       

      Heeft u nog vragen?

      Deze folder is niet bedoeld als vervanging van mondelinge informatie, maar als aanvulling hierop. Het geeft u de mogelijkheid om alles nog eens rustig na te lezen. Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen? Neem dan contact op met de polikliniek reumatologie via telefoonnummer: 0341 – 46 3799. Bereikbaar op werkdagen van 8.30 - 12.00 uur en van 13.30 uur tot 16.00 uur.

       

      Niet acute vragen mag u stellen via de e-mail of via Mijn St Jansdal. We streven er naar u binnen drie werkdagen een antwoord te geven.

      Poli.reumatologie@stjansdal.nl

       

      De informatie op deze website is met de grootst mogelijke zorg samengesteld. Desondanks kunnen geen rechten aan de vermelde informatie ontleend worden. Meer informatie https://www.stjansdal.nl/disclaimer
      Geprint op 28-1-2020