l

Direct contact

Telefoonnummers

St Jansdal receptie (alle locaties)

0341 - 463911

Afsprakenbureau 

0341 - 463890

Poli-Apotheek St Jansdal

0341 - 435858

Helpdesk MijnStjansdal (8.30 - 12 u)

0341 - 463700

Medische hulp buiten kantoortijden

Bij levensbedreigende spoed

112

Harderwijk: Medicamus Spoedpost  

0900 - 341 0 341

Website: Medicamus Spoedpost

 

Lelystad: huisartsenpost Medrie  

0900 - 333 6 333

Website: Huisartenpost Lelystad

 

 

 

Patiënten zeer tevreden met parkeerservice

‘Oranje boven’ bij hoofdingang in Harderwijk  -  Een opvallende  verschijning bij het ziekenhuis in Harderwijk zijn de mannen en vrouw van de parkeerservice. Al sinds jaar en dag verwelkomen zij –in hun bekende oranje jas- de patiënten en bezoekers bij de hoofdingang. Relinde liep een ochtend mee om sfeer te proeven.

Voor vandaag staan Frans en André ingeroosterd. Beiden zijn met pensioen maar nog geenszins van plan om achter de geraniums plaats te nemen.

“Ik was beroepsmilitair en met 57 jaar mocht ik stoppen”, vertelt André. “Het is heerlijk om nu twee keer per week hier bezig te zijn. We helpen mensen met in- en uitstappen of door hun auto te parkeren. Ook bieden we hulp bij vragen of problemen. Altijd met een lach en vriendelijk woord; soms iets strenger als het niet gaat zoals we willen dat het gaat.”


Regels
De heren hanteren strak de regels rondom parkeren en bijvoorbeeld het nieuwe rookbeleid. “Als we dat niet doen ontaardt het in chaos”, legt Frans uit. “Verkeerd voorbeeld doet volgen. Staat er één fi ets of scooter voor geparkeerd dan komen er vanzelf anderen bij.” Frans blijkt oog te hebben voor dit soort situaties. Al voordat we überhaupt iets in de gaten hebben, spot hij een situatie die niet volgens de regels verloopt. Vriendelijk doch beslist vraagt hij een stelletje om iets verderop hun sigaret te roken.

 


Aandacht
Relinde is onder de indruk van de slagvaardigheid van de heren: “Om bij de parkeerservice te kunnen werken heb je ogen in je achterhoofd nodig. Ze zien echt alles; mensen die met hun auto de doorgang blokkeren, rokers en mensen die wat ondersteuning nodig hebben. Niemand ontglipt aan de aandacht, terwijl wij gezellig staan te kletsen met bezoekers zonder op te letten.” Frans moet lachen als hij dat hoort: “Dat is precies mijn taak, zorgen dat het hiervoor ordentelijk verloopt.”


Praatje
André is vandaag chauffeur en brengt de auto’s weg of haalt deze op. “De mooiste waar
ik in gereden heb was een Lamborghini”, glundert hij. “Dat was echt een prachtige bak.
Maar het belangrijkste vind ik het contact met de mensen. Soms is het zo druk dat een praatje
erbij inschiet. Dat vind ik dan jammer. We zijn hier altijd wel bezig met kleine klusjes. Ik begin altijd met peuken op te vegen bij de hoofdingang, als het schoon is blijft het schoon. Dat gaat nu echt beter merken we.”

 

De bezoekers kunnen de service goed waarderen. “Het is fi jn dat deze mensen hier zijn voor ons”, zegt Janny. “Het biedt mij echt gemak, dit is een perfecte service. Ik durf mijn auto niet te parkeren in de parkeergarage, vind dat draaien en keren eng. Het is een mooi alternatief om de auto hier af te kunnen leveren. Voor het geld hoef ik het niet te laten want het kost maar 5,50 euro.”


Relinde is blij dat ze een paar uurtjes heeft kunnen meelopen en heeft diep respect voor de mannen. “Ik ben blij dat we deze service mede dankzij de Stichting Vrienden van St Jansdal kunnen bieden aan onze patiënten, de mensen zijn er zo blij mee. Het is bijzonder dat Frans en André aangeven dat ze het eigenlijk nooit koud hebben. Op een zomerse dag stonden wij na een uurtje al te kleumen. Ze zijn ook steeds bezig, het is hier gelukkig nooit saai.”


Lizanne Ganzevles