l

Direct contact

Telefoonnummers

St Jansdal receptie (alle locaties)

0341 - 463911

Afsprakenbureau 

0341 - 463890

Poli-Apotheek St Jansdal

0341 - 435858

Helpdesk MijnStjansdal (8.30 - 12 u)

0341 - 463700

Medische hulp buiten kantoortijden

Bij levensbedreigende spoed

112

Harderwijk: Medicamus Spoedpost  

0900 - 341 0 341

Website: Medicamus Spoedpost

 

Lelystad: huisartsenpost Medrie  

0900 - 333 6 333

Website: Huisartenpost Lelystad

 

 

 

Samen de klus klaren

We interviewen Willem in de middag op 20 juli. Hij komt opgewekt binnen en gaat met een grote glimlach zitten. Het opgeruimde karakter kennen we wel van Willem, maar we zijn benieuwd waar de extra twinkel in zijn ogen vandaan komt.

Het lijkt erop dat je iets te vieren hebt. Heeft dat met het werk te maken?

Jazeker! Ik heb vandaag mijn eerste dag liesbreuken in Lelystad gedaan en het was een feestje. Zo’n dag waar je gelukkig van wordt. Een team dat op elkaar ingespeeld is, patiënten die meewerken, vlotte doorstroom, leuke operaties. Alles klopt en dan is het heerlijk om te werken en met z’n allen de klus te klaren.

 

Maar je opereert toch al heel lang liesbreuken in een liesbreukstraat? Dit is toch niet nieuw voor ons in het St Jansdal?

Dat klopt. We zijn in 2007 begonnen met een liesbreukstraat waarbij we one-stoppers (red: patiënten die op dezelfde dag onderzoek en operatie hebben) opereerden en aansluitend enkele patiënten met een liesbreuk van de wachtlijst. Daar is een beetje de klad ingekomen met de reorganisatie van ons ziekenhuis in 2016. Voor mijn gevoel is toen met Fit voor de Toekomst deze manier van werken de kop ingedrukt. Het vasthouden van deze succesvolle formule ging ten onder in een reorganisatiedrang. Aansluitend werd ziekenhuis Lelystad overgenomen. Dat dwong ons ruimte op de ok in te zetten voor grote ingrepen, die urgentie hadden. De focus lag toen niet op het opnieuw organiseren van wat we in deze twee wervelstormen waren kwijtgeraakt. Dat is ook wel logisch maar doet toch een beetje pijn.

 

Pijn? Verklaar je nader.

Het is toch een beetje je kindje. Ten eerste vind ik liesbreukoperaties elke keer weer leuk, ook na meer dan duizend liesbreuken, maar de manier van werken die we hadden was ook zo mooi. De flow die je krijgt op zo’n dag is heerlijk. Dan komt het samenwerken in een team maximaal tot uiting. Iedereen weet wat hij of zij moet doen. Iedereen pakt zijn of haar eigen taak. De sfeer is gemoedelijk, wachten hoeft niet. We weten tegenwoordig allemaal hoe een pitstop gaat in de Formule 1. Wij nemen iets meer tijd tijdens een operatie, maar de taakverdeling kennen en het nemen van je eigen verantwoordelijkheid, daar gaat het denk ik om. En aan het einde ben je allemaal blij dat het zo goed gegaan is.

 

Ja. En de pijn?

Tja, als je zoiets mag opzetten in Harderwijk, het blijkt succesvol en dat verdwijnt dan, dat doet pijn. Daarom was ik zo gelukkig dat Ineke (red: Ineke Spanjer, bedrijfsleider chirurgie) de handschoen meteen oppakte toen ik vroeg wie er met mij wilde kijken of we de liesbreukstraat in Lelystad konden gaan organiseren. En toen kwam natuurlijk corona, dus weer een time out. En weer logisch dat er dan uitstel komt, want toen was het echt nodig dat iedereen die zich inzette om in die ontwrichtende tijd de primaire zorg voor patiënten te waarborgen. Maar nu dan dus toch. Dan praat je met Ineke, en zij gaat aan de slag en een paar weken later is de eerste straat een feit. Niet zonder horten of stoten, maar door met vertrouwen en overtuiging de problemen, nou ja dat heet uitdagingen tegenwoordig, het hoofd te bieden, heeft ze het toch geflikt.

 

Ben je dan zenuwachtig bij de eerste ingreep? Je weet niet of het allemaal goed gaat en of er niet toch dingen vergeten zijn. Je kent je team niet. Toch allemaal onzekerheden die een succes in de weg kunnen staan?

Daar heb je wel gelijk in. Maar ik had er veel zin in toen ik in Lelystad aankwam. De ok en setting lijken ervoor gemaakt. Je hebt de rust om je volledig te focussen op je taak die dag. In Harderwijk word je nog wel eens afgeleid door spoedopnames, soms wordt er ingebroken op je ok-programma voor spoedingrepen, dus als je begint, weet je eigenlijk nooit hoe de dag eindigt. Dat is in Lelystad anders. Liesbreuken lenen zich uitstekend voor zo’n setting. Ook een liesbreukoperatie is vrij voorspelbaar, zowel qua tijd als qua moeilijkheidsgraad. In een straat moet je natuurlijk alleen maar voorspelbare ingrepen plannen. En het team: Ik weet hoe goed we op elkaar ingewerkt zijn. We hebben het voorrecht dat we eigenlijk iedereen wel kennen die op de ok werkt. Dan wil je je ook voor elkaar inspannen en samen de klus klaren. En dat geeft misschien wel minstens zo’n grote voldoening als de operaties zelf.

Ik hoor dat je veel waarde hecht aan het teamwerk en dat iedereen weet welke taak hij heeft. Heb je dan een speciaal liesbreukteam?

Nee hoor. Een liesbreuk is een standaardingreep en eigenlijk alle ok-assistenten worden weleens voor liesbreuken ingeroosterd. Ik geloof dat de meesten het ook wel leuk vinden. Zo’n straat, waarbij alles voorspelbaar is, geeft iedereen rust. Aan het begin van de dag weet je ook niet wie er in je team zitten. Dus dat is een verrassing als je de ok opkomt. Maar zoals ik al zei, we kennen elkaar. Vandaag waren het Sharon, Laura, Willie aan tafel en Jan en Jonathan bij de anesthesie. En Froukje Robbinson deed de ruggenprikjes. En niet te vergeten, Donavan en Eline op de holding. Daar ligt ook een sleutel voor vlotte doorloop op de ok. En ook hier geldt net als voor een ok: als je weet wat er gaat komen, kun je je erop instellen en resulteert dat dus in een vlotte doorloop. En gedurende de dag groei je gewoon naar elkaar toe en iedereen wordt blij als het lekker loopt.

 

Je praat eigenlijk alleen maar over samenwerking met je medewerkers. Dat is natuurlijk belangrijk maar dat is toch niet het doel waarom je op een ok bent. Vergeet je niet iemand: de patiënt bijvoorbeeld?

Terechte vraag. Daar gaat het natuurlijk om. Maar de patiënt profiteert van een vrolijk team. Vrolijke mensen presteren beter, voelen zich veiliger, zijn vrijer om hun taak te doen. En samen kun je je dan inzetten voor die patiënten. De patiënt profiteert er dus van. En die zijn ook blij als hun operatie niet een uur of twee uur wordt uitgesteld omdat er een spoedje tussendoor komt. Als chirurgen willen we dat al een tijdje in Lelystad organiseren, en we hebben vandaag laten zien dat het ook echt kan. Zonder veel moeite. De afdeling dagbehandeling is blij met ‘klanten’ en wij als chirurgen zijn blij dat we dit nu hier kunnen plannen. Zo houden we in Harderwijk meer ruimte voor patiënten die echt in Harderwijk geopereerd moeten worden, omdat daar een ic is of een verpleegafdeling. Of voor patiënten die meerdere ziekten hebben, zodat we een cardioloog of longarts achter de hand hebben, of van wie de ingreep zo groot is, dat die niet veilig in Lelystad uitgevoerd kan worden. Dat heeft natuurlijk ook alles te maken met de schaalgrootte die ons ziekenhuis nu heeft en de vermenging van spoedoperaties met planbare operaties. Maar we realiseren ons gelukkig steeds meer dat het één niet ten koste moet gaan van het ander. Dat is misschien nieuw voor ons als ziekenhuis, daar moeten we nog wat in groeien en dat is alleen maar leuk.

 

Ik ben in ieder geval blij met de eerste echte liesbreukstraat in Lelystad. Ik ga straks met Ineke evalueren. Kijken hoe we het nog beter kunnen maken, misschien nog meer patiënten kunnen helpen. Het liefst zou ik patiënten willen laten inbellen om hun eigen ok-datum te bepalen of hun eigen operateur te kiezen. En weer terug naar wat we vroeger beloofden: u bent binnen twee weken aan de beurt. Maar nu draaf ik een beetje door. Eerst maar even de liesbreukstraat stabiel krijgen en dan verdere stapjes maken.

 

Ideeën genoeg en heel veel ambities, dat merk ik wel. Ik denk dat je gelijk hebt als je zegt dat het verstandig is om eerst de liesbreukstraat Lelystad stabiel vorm te geven. Ik wens jou en je team daar heel veel succes mee.